Ny Nidelv-emisjon
Nok en gang er Nidelv i markedet for å hente inn penger til sin Kina-satsing.
Den kjente båtprodusenten i Aust-Agder inviterer i disse dager til aksjetegning fra norske investorer som vil være med på hva selskapet sier er «et eventyr i norsk lystbåtbransje».
Nidelv er allerede godt etablert i Kina. Etter 80 års båtproduksjon ved Nidelvens bredder ble den første plastbåten støpt og sjøsatt i Kina i 2011. I dag er det 40 ansatte ved verftet til Nidelv International ASA. Blant disse er det to – tre norske båtbyggere som har som oppgave å påse at båtene bygges til like høy kvalitet som Nidelv er kjent for fra sin norske produksjon.
Regnskapene viser at suksessen er uteblitt så langt. Omsetningen har vært fallende fra 5,4 millioner kroner i 2011 til 2,4 millioner kroner i 2014 for Nidelv International ASA. Også det norske datterselskapet går i minus, ifølge offisielle regnskapstall. Samtidig er selskapet bunnsolid med egenkapital på 22 millioner kroner og en egenkapitalandel på 88 prosent.
Utvid et produksjon
Hittil er det de populære modellene «590 Sport», «725 Sport», «780 Sport» og en ny 39 fots flybridgemodell, som har vært bygget i Arendal, og som nå produseres i Kina. Målet er å utvide produksjonen med nye og større modeller, alle til en kvalitet og standard som tilsvarer den som ble levert fra verftet i Norge. Målet med satsingen i Kina er nemlig ikke å bygge billige og enkle båter i et lavkostland, fremgår det av prospektet som er sendt ut til utvalgte norske investorer i disse dager.
Kina – et marked i vekst
En av hovedårsakene til satsingen i Kina er det kinesiske båtmarkedet. Det er nemlig i meget sterk vekst, hittil med 20 – 25 prosent årlig. Det er 41 prosent importavgift på importerte båter i Kina. Kjente merker fra Vesten er svært populære og etterspurt i Kina og Nidelvs båter vil derfor oppnå 20 – 30 prosent høyere priser. Produksjonskostnadene i Kina ligger 32 prosent lavere enn i Norge.
Det er i dag like mange kjøpesterke mennesker i Kina som det totalt er mennesker i EU-landene. Stadig mer av produksjonen i landet går nå til kinesiske kjøpere. Mens lystbåtmarkedet i 2010 var på ca. 4 milliarder kroner, er det ventet en kraftig økning de nærmeste årene. I løpet av 2015 vil det være ca. 100 millioner mennesker i landet som hver vil ha ca. 100.000 amerikanske dollar i formue.
Ny kapital
Formålet med aksjeemisjonen er å tilføre selskapet ny kapital som skal investeres i produksjonsselskapet og benyttes som arbeidskapital. Det skal tegnes minimum én million aksjer, maksimum syv millioner slik at aksjekapitalen blir inntil 4,2 mill. kroner.
Driftsselskapet vil trenge en kapitaltilførsel på 15 millioner norske kroner de nærmeste to årene. Dersom Nidelv oppnår de målene som er spesifisert i prospektet vil selskapet i 2017 ha en markedsverdi på 400 til 500 millioner kroner. Overskuddet i 2015 er budsjettert med 10.250.000 kroner som tilsvarer 17 prosent av omsetningen.