
Båtmagasinet på plass i Finland
Store deler av finsk båtindustri viser denne uken både en rekke nye modeller og oppgraderte utgaver av tidligere slagere for internasjonal båtpresse.
Finnboat Floating har blitt arrangert et kvart hundre ganger og er en suveren mulighet for fagpressen å få testet prøvekjørt et bredt utvalg båter under klassiske, nordiske forhold. Så dermed durer vel 20 båter - nesten alle bensindrevne og alle definitivt kjappe - tre fulle dager på kryss og tvers i øyriket sørvest av Åbo, med Estland i sør og Åland ikke langt unna i vest.

Blant trendene vi skal utforske videre er at både Targa og Sargo har lansert påhengsmotorversjoner av sine tradisjonelle dieselslegger i størrelsesområdet 27-32 fot, at XO utfordrer Axopar i det absolutte premiumsegmentet, at motorene generelt bare blir større – i alle fall på testbåtene – og at i alle fall én produsent tenker helt nytt rent materialteknisk.

Vi noterer oss også heller ikke finnene slipper unna tøffe tider, det er en hel del klassiske merker som ikke lengre dukker opp på disse samlingene, men likefullt er det grunn til å slå fast at den finske båtindustrien både lever, leverer og ennå samarbeider oppsiktsvekkende godt.

For Finnboat Floating er et unikt arrangement globalt, ingen andre båtbyggernasjoner får til noe lignende. Og - i tillegg til Finnboat Floating for større båter annethvert år, arrangerer Finnboat en lignende småbåtmesse hvert fjerde år.

Følg med her på batmagasinet.no og i bladene fremover for å finne ut hva våre båtvenner i øst har puslet med siden forrige Finnboat Floating!
