OPPGRADERING: Kebony i cockpiten ga den slitne bruktbåten en estetisk og funksjonell oppgradering, men har belegget samme kvalitet som «ekte» teak?
FEINSAG: Med presisjonsverktøy ble luken nøysomt kuttet ut av panelet.
SNEKKER: Jostein Weum monterte platene som Sandøy Båtdekk produserte etter maler av cockpitbenkene.
UTFORDRENDE BRUKSOMRÅDE: Kebony sier til Båtliv at selskapet ikke lenger satser på båtmarkedet, og at kostbar sortering av materialene har vært en utfordring. Likevel markedsføres produktet ennå som et full-verdig teakalternativ på bedriftens ...
HARDT: Kebony ser bra ut og har en hardere og mindre porøs overflate enn teak, som er bordgangen til høyre.
FUSK: Synteak har en farge og struktur som minner om ekte vare.
PLAST: En svensk Twostar-eier er svært fornøyd med plast-teak, men synes det kan bli for varmt i sola.

Mislykket oppgradering av teakdekket

Det er hyggelig med skikkelig treverk i båten. Hvite plastflater blender i sola, mens treverk på dekk og benker fjerner reflekser, tørker raskt, og er både varmere og mye mer behagelig å sitte på. Men det er ikke mange materialer som i praksis fungerer som et tynt dekksbelegg over glassfiberflatene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER