Innredning og motorrom
Salongplan
Utvendig plan
Førerplass på flybridgen med sofagruppa på babord
Motorrom med Cummins 425 hk
Badet med dusj
Lugar med køyesenger i høyden
Rederlugar forut
Førerposisjon med utgang til dekket
Førerplass på styrbord side
Byssa på babord side
Åpen og rommelig salong med sofa
Badeplattform og stort akterdekk
Fordekk med solseng
Stor flybridge med løftebom
Morten Herregården ønsker velkommen om bord
Populær nyhet

Populær nyhet

Publikum på ‹Båter i sjøen› sto i kø for å inspisere nyheten Beneteau  Swift Trawler 34.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Even Larsen i Normar Yachts viser publikum den nye Trawler 34

–   Jeg har delt ut over 150 brosjyrer for båten de siste to dagene, og er nødt til å føre tre konversasjoner samtidig for å klare å svare på alle spørsmålene fra folk som vil se på båten, sier en opprømt Morten Herregården i Normar Yachts, som importerer Beneteau-båtene til Norge.

 

Med Beneteau  Swift Trawler 34 har den franske båtprodusenten valgt å gå ned i størrelse og pris i forhold til de fleste trawlerne på markedet. Trawlernyheten er blant trekkplasterne på den flytende båtutstillingen ved Sandvika denne helgen.

Glad i Båt? Få båtnyhetene fra Båtliv gratis på epost til din innboks. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

 

Halvplaner

Trawler er en båttype i tiden. Båttypen byr på mye plass og beskjeden fart. Store flybridger (toppdekk), stort akterdekk og brede dollbord med høy skansekledning gir trygge båter for alle forhold. Trawlere er deplasementsbåter eller halvplanere, som regel med marsjfart fra syv til ni knop.  Man kan kalle trawlere for havgående bobåter. Kjøperne er ofte erfarne båtfolk som tilbringer mye tid på sjøen.

 

Beneteau Swift Trawler 34 er en halvplaner som gjør hele 22 knop på full gass.  Da bruker båten over 50 liter diesel i timen. Marsjfarten er på syv-åtte knop, og da bruker båten ti liter diesel i timen, ifølge den norske importøren. Båten er utstyrt med en Cummins rekkefirer på 425 hestekrefter og med strak aksling. Det er god adkomst til maskinen fra luke i dørken i salongen.

Flybridgen er utstyrt med føreplass på styrbord side og en stor salong med bord på babord side. Videre er det et stort dekk med mast og løftebom, og det er plass til å løfte på plass en gummijolle i standard størrelse på dekket.

 

Rommelig

Den franske trawleren ser ut som en liten kraftkar på sjøen. Skroget er ti meter langt og hele fire meter bredt. Dette gir en usedvanlig rommelig 34-foter. Man kommer inn fra akterdekket i en stor og åpen salong. Forover er det en stor bysse i fransk stil på babord side og førerposisjon med utgang til dekket på styrbord.

 

Nede forut er det en rederlugar med dobbelseng forut. På babord side er det en lugar med klassiske køyesenger i høyden. Badet er på styrbord side. Er man flere enn fire mennesker på tur, kan sofaen i salongen med enkle grep gjøres om til en dobbeltseng (dette er en sovesofa).  Når man kjøper båten følger det med løse dekkstoler, som også kan benyttes rundt salongbordet når man serverer mat til et lite selskap i salongen.

På jakt etter båt? Søk og sammenlign båter på www.batguiden.no - Norges største båtutstilling på internett.

 

To millioner

Under akterdekket er det en stor stueplass der man kan stue vekk presenninger, dykkerutstyr, sykler og annet som  kan være aktuelt å ha med seg på tur.  Båten stikker ikke dypere enn én meter, og den er utstyrt med thrustere både forut og akterut.

 

–    Den er veldig grei å manøvrere. Farten på tomgang er rundt tre knop, sier Even Larsen, som er daglig leder i Normar Yachts.

 

–      Dette er en ærlig båt til en vettug pris, stemmer Herregården i. Og prisen den ligger fra drøye to millioner kroner til 2,6 millioner kroner, avhengig av utstyrspakker og fluktuasjoner i valutamarkedet.

 

Fakta:

Lengde (LOA): 11.14 meter. 

Bredde: 4.00 meter. 

Dypgang: 0,90 meter. 

Pris: Fra 2 til 2,6 millioner kroner

Sitteplasser på flybridge, oppgitt: 6 personer.