Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika
Bavarias nye 46 HT til Sandvika

Bavarias nye 46 HT til Sandvika

Bavaria Deep Blue 46 er en vellykket sammensmelting av bil- og båtindustrien. Sjelden har vi opplevd en mer kompromissløs båt med så mange kompromisser. Nå stilles hardtopversjonen ut for første gang på Båter i Sjøen i Sandvika.

Publisert Sist oppdatert

BMW Group Designworks i USA, står bak designet på den nye båten. Og er man opptatt av bil og båt, går det faktisk an å se likheter mellom kurvene på bilene fra BMW, og linjene i Bavarias nye flaggskip. Ikke minst i utformingen av akterpartiet, og båtens kompakte form.

Den beste til nå

Etter en hel dag om bord under Mallorcas dypblåe himmel, kan vi i hvert fall konkludere med at dette er det beste Bavarias motorbåtdivisjon har laget til nå. Helt targafri! En hardtop, en lukket coupeversjon, og en flybridgebåt, blir nå lansert fortløpende. I Sandvika kan du oppleve HT versjonen. De lukkede versjonene passer nok våre forhold bedre enn testversjonen vi disponerte, for det ble unektelig en del kalesje å pakke bort. For ikke å ødelegge gelcoat og treverk, anbefaler vi at dere er to om jobben med å fjerne kalesjen. For Bavaria har så definitivt ikke spart på dimensjoneringen i bøylene.  

En av verdens største Bavaria-importører, Lars Erik Solvang i Lundebåt Motor, har varslet værftet om at nordmenn ikke er like glade i kalesjeløsninger som sydeuropeerne, og har derfor blitt en viktig medspiller for verftet når det gjelder å tilpasse de andre modellene til det skandinaviske klimaet. Han leverte tidligere i år en lang liste på forslag  som han har fått gjennomslag for. Nye utgaver vil derfor få bredere badeplattform som flukter skroglinjen. Det blir klart glass i vindskjermen. Avlukker for fenderne, så man slipper å løpe rundt båten for å finne fendere. Opprinnelig blir den levert med seks kryssholt. Dette mente Solvang var for lite, og fremtidige utgaver blir derfor levert med åtte. Under dekk ønsket Solvang at man skulle dele opp badene slik at man får en egen dusj-sone med  glassdør.

Blikkfang

Den er en skikkelig blikkfanger, med et overpotent design som gjør den både til et lite skip, men samtidig ivaretar den sportsbåtens fordeler når det gjelder både prestasjoner og lekenhet. Med en vekt på over 12 tonn, med fulle tanker, merket vi selvfølgelig at den hadde sine klare begrensninger når det gjaldt akselerasjon. Båten er stiv, og forholdsvis bred, men takler motsjøene mykt og behagelig. Bavarias båter er mer og mindre håndlagde, men der det er snakk om presisjonsarbeide tar robotene over. skrogoppbyggingen på Deep Blue er det tett mellom avstivingene. Den gode trygge storbåtfølelsen brer seg raskt hos både skipper og mannskap.

Med to Volvo Penta D6 370, nådde vi en toppfart på 32,6 knop ved 3350 omdreininger. Komfortfarten lå på 2800 omdreininger. Da gjorde den 21,3 knop med halve tanker og fire voksne om bord.

Hos Bavaria er det bare drev som gjelder. Alt annet fnyser de av. Vi har ingen problemer med å følge dem i dette når det gjelder denne båten. Drevene gjør den kontant å kjøre. Den oppfører seg som en racerbåt og svinger nesten på tjuekroningen, men taper selvfølgelig mer fart jo skarpere sving. Den sitter som en gokart, og er ikke i nærheten av å slippe i akterskipet, selv om vi kaster båten inn i en ganske halsbrekkende unnamanøver.

Den snurrer rundt sin egen akse om man kjører motorene mot hverandre (forover/bakover). Den er lettstyrt i havnene, og med en baugpropell i tillegg vil man kunne legge til hvor som helst etter et par timers trening. Den ble bakket på plass i hjemmehavnen, og der var det like trangt som i Strømstad på en høysommerdag.

    For de som ønsker en dyrere løsning, kan man også få båten med Mercruisers nye AXIUS styresystem. Det er en POD-løsning som gjør at drevene kan styres via en joystick, og hvor drevene beveger seg helt uavhengig av hverandre. Mye likt den effekten man oppnår med IPS eller Zeus, men da snakker man enda flere penger.

Hvor bra skroget på denne båten er får man direkte svar på når man drar av gass for å finne planingsterskelen. Vi er ikke sikker på om vi det hele tatt klarte det. Men i følge notatblokken står det at ”båten fortsatt ligger i plan ved 2000 omdreininger og en fart på 11,8 knop”. Vi drar av til 1500 og enda slipper den vannet pent. Da er vi nede i 9,9 knop. Og vi som trodde snekkefart betydde skyhøye hekkbølger etter en så stor båt. Noe av svaret på dette kan ligge i de kraftige steglistene som gir god løft til skroget selv med liten fart.

Kompromisser

At den er både kompromissløs og samtidig full av kompromisser kan vi forklare med at den på mange måter er flere båttyper i en. Den har dekk og brede dollbordløsninger som minner mye om Walkaroundbåtene. Den fremstår som en gigantisk daycruiser, med stor uteplass tilrettelagt for late dager under solen. Samtidig er det boforhold under dekk som erstatter hytta ved sjøen, og de tre doble sovelugarene gjør den til en skikkelig komfortabel bobåt. To doble bak og en skipperlugar i baugen. Bad og toalett både forut og akter. I midten troner en stor sittesalong på styrbord side, med kjøkkenavdelingen på babord. Her er det godt med armslag for kokken, og skulle du heller ønske å kokkelere ute, finnes det en egen liten bysseavdeling med grill og vask i forbindelse med sitteplassen ute. I denne kjøkkenbarløsningen er det også to store og dype skuffer til oppbevaring. Bak førerplassen er det en grei kjøleboks til drikkevarer for dagsturen.

Noen ideer har de også plukket opp av de mer praktiske seilerne verftet kjenner godt. Det er derfor laget et skikkelig rekkverk langs hele kanten på kjøkkenbenken som både gir en plass å holde seg fast, men som også sikrer at ikke kopper og kar flyr i gulvet om det skulle komme en skvetten bølge og ødelegge gourmetstemningen. 

Det er mulig å velge mellom flere forskjellige tresorter inne. Både mørke og lyse utgaver, men ikke regnskog. På grunn av designet har man vunnet ekstra bredde i skrogsidene. Dette øker volumet i båten og inntrykket av at du er om bord i en større båt. Kanskje ikke så rart når ståhøyden under dekk er 2,10 meter. Da blir det luftig nok for en trønder som reager bare 1,77 over havet.

De tre sovekabinene har alle dobbelsenger med god bredde og lengde. I og med at de to aktre kabinene ligger under deler av sitteplassene ute, får man ikke ståhøyde i hele rommet. I forbindelse med disse to lugarene er det også et mindre bad med toalett. I skipperlugaren forut er det inngang til eget bad fra sovekabinen. Det er også egne hengeskap for klær.      

Det er godt med skapplass og stuerom i forbindelse innvendig. Ute domineres stueplassen av en stor garasje på hekken. ”Garasjeporten” løftes elektrisk fra et eget ”gadgetpanel” på instrumentpanelet. Her får man plass til jolla, eller man kan fylle den med andre ting. Men, husk at gulvet i denne ”garasjen” også er motorromsluke. Så det du fyller inn, bør du raskt kunne fjerne om en inspeksjon av motorrommet skulle bli nødvendig.

Førerplassen er en av de viktigste steden om bord i en så stor og rask båt. Den lave solkjermen kunne gitt bedre støydemping enn hva som var faktum. Med en litt mer vinklet vindskjerm, ville man kunne hevet luftstrømmen nok til å fjerne all vindstøy når man sitter ned i setet. Selve instrumentpanelet er bygget opp i tre ”etasjer”. Rett i front en stor og god plotter. Øverst ligger motorinstrumentene med blant annet turtellerne. Alt var lett synlig. På høyrehånden ligger gass og girspakene med trimplan på den ene siden, og drevtrimmen på andre. Her kunne man nok valgt en mer oversiktlig løsning ved å samle de. Bavaria har laget et eget panel for alt som handler om leketøy om bord. Musikk, TV, osv. Greit, men små brytere som reflekterte i solen.

Tekniske spesifikasjoner:

Lengde: 14,20 m

Bredde: 4,45 m

Høyde over vannet: 2,80 m

Dyptgående: 1,10 m

Vekt tom båt: 11200 kg

Drivstofftanker: 1200 liter

Vanntank: 410 liter

Passasjerer: 12

Sovekabiner: 3

Toaletter: 2

Ståhøyde i kabinen: 2,10 m

CE- klasse: B

Motovalg:

2x Volvo Penta D6 330 el. 2x Volvo Penta D6 370

2x Mercruiser CMD 4,2 liter, 340 hk

2x Mercruiser CMD 4,2 liter, 340 hk med AXIUS styresystem

Pris: fra 320 000 euro 

Fart:

Fra stille til toppfart: 28 sekunder

1500 RPM  9,9 knop

2000 RPM 11,8 knop

2500 RPM 16,9 knop

3000 RPM 25,6 knop

3350 RPM 32,6 knop (maks)