Luksusyacht fra norsk verft
Luksusyachten som i disse dager bygges ved Kleven får yachtens luksuriøse utforming og offshorefartøyets solide byggekvalitet.
Ifølge Sunnmørsposten skal skipet sjøsettes om et par uker, før levering finner sted i april 2015.
Da Kleven for ett og et halvt år siden fikk oppdraget med å bygge det som blir kalt en «Explorer Yacht» for en ukjent, utenlandsk reder vakte dette oppsikt i yachtmiljøet. Designselskapet Marin Teknikk i Herøy har tegnet skipet som får en mer røff stil en det som er vanlig for denne type fartøy.
– Skipet skal imidlertid ikke ha kommersielle oppgaver. Det skal hovedsakelig brukes til forlystelse og som luksuriøs yacht under tøffe værforhold, sier Svein Rune Gjerde ved Marin Teknikk til Sunnmørsposten.
Skroget er bygget i Polen, mens overbygget er sveiset sammen med roboter hos Kleven. Skipet er proppfullt av norsk utstyr; motor og propeller fra Rolls-Royce, DP-system fra Kongsberg og elektrisk installasjon fra Siemens.
Mye av innredningen blir norsk. Skipet med plass til 60 personer, er 107 meter langt. Det blir utstyrt med større lettbåter på dekk og seilbåter på hver side. Selvsagt er det også svømmebasseng og helikopterdekk.
– Kleven har tidligere levert hurtigruter. Standarden vil ligne på hurtigrutestandarden, sier Gjerde.
Variert innredning
Salgssjef Tore Veddegjerde ved Kleven var i starten prosjektleder for skipet. Han legger til at det er ulik standard på innredningen. Boligenheten til eieren vil ha en standard som ikke ligger tilbake for det luksuriøse preget som de tradisjonelle yachtene har. Det blir én standard for passasjerer, mens mannskapet får en standard som ligner den offshorefartøyer har i dag. – Utgangspunktet er bygget på en offshorestandard, sier Veddegjerde.
Hva den eksakte prisen blir, er ikke kjent. Da kontrakten ble offentliggjort var det nevnt en pris som tilsvarte en mellomstor PSV (Plattform Supplyskip). Prisen på det ligger mellom 3-400 millioner kroner.
Nysgjerrighet
– Vi merker interesse fra ulikt hold for denne typen båt. Prisen vi kan bygge for er ikke avskrekkende, og under halvparten av det man må betale for de sparklede og glattpolerte yachtene som bygges i Sør-Europa. Men dette skipet er minst like godt. Det har tipp, topp kvalitet, hentet fra det norske offshoremiljøet, sier Veddegjorde.
– Vi har lovet å holde rederen hemmelig inntil han selv ønsker å gå ut. Det vil vi respektere, sier både Svein Rune Gjerde i Marin Teknikk og Tore Veddegjerde ved Kleven. – Men vi kan ikke forstå at det blir lenge til før han trer fram, sier Svein Rune Gjerde til Sunnmørsposten.