Tåkeprat om været

Publisert Sist oppdatert

Båtbransjen klager over dårlige vær. Nylig la Norboat frem en undersøkelse som viser at det norske sommerværet er en av båtfolkets verste fiender. Jeg leste om undersøkelsen på Båtlivs mobiltelefonside (m.batliv.no), mens jeg forsøkte å sette sjøbein om bord i «KV Heimdal».

Vi var ute i snøstorm i midten av mars med dårlig sikt og vindstyrke på 17 meter i sekundet. Rundt oss var det fritidsbåter på alle bauger og kanter. Folk kom kjørende med båt fra Bodø og Tromsø for å delta i VM i Skrei. Hele Svolvær var full av fritidsbåter.

Norge er et barskt land. Det er vel egentlig bare i båtbransjen reklamebrosjyrer at vi lever i et land fullt av solskinn, reker og hvitvin og bikinikledde damer. Folk som vil ha solgaranti må dra til Syden. Her hjemme kan båtfolket nyte lyse sommerkvelder og norsk natur, eller friste skreifiske i kulingbyger i mars.

Nei, glem været og begynn å ta tak i de egentlige problemene. Båtbransjen må gjenvinne tillit og omdømme. Stikkordene her er ærlighet og åpenhet. Vi har å gjøre med en bransje uten statistikker for omsetning og markedsandeler. En bransje som dysser ned problemer, og vrir seg unna ansvar.

Har du lagt merke til hvordan alle skryter av hvor bra det går hele tiden? Messer som ikke klarer å trylle frem gode besøkstall skryter av godt salg. Forhandlere som selger to av eksemplarer av en modell dobler fra året før. Gi oss fakta.

Alle vet jo at bransjen har vært gjennom en veldig tøff tid de siste årene. En del av omdømmetapet har vært selvforskyldt, som når Johs. Lunde Gruppen - Norges største båtforhandler ved konkurstidspunktet - hadde beholdt pantet i flere av båtene de hadde solgt. Det er dårlig PR når kunder blir fratatt millionbåter og gråter av fortvilelse på riksdekkende TV.

I den siste tiden har Volvo Penta – den proffe giganten i båtbransjen – vært unnvikende om alvorlige tekniske problemer med de populære D4 og D6-motorene. Slike ting må man være åpne om! Alle kan gjøre feil. Det er når man forsøker å skjule det at tilliten ryker, og oppslagene kommer på TV 2.

På toppen av det hele er Norboat klaget for Konkurransetilsynet for å ha forsøkt å hindre gratis båtutstilling på Aker Brygge. Påstandene bidrar de ikke til inntrykket av en seriøs og profesjonell bransje, enten de er sanne eller ei.

Bransjen må gå sammen om å løfte frem båtlivet, vise båtene i all sin mangfold til flest mulig mennesker, og inspirere nordmenn til å velge båtlivets gleder. Aldri har vi nordmenn hatt mer fritid og mer penger. Men dagens Norge består av krevende kunder som er vant til å få service og kvalitet når de kjøper biler, hjemme-elektronikk eller Sydenturer.

Vi tror båtbransjen vil få en ny opptur når den har omstilt seg til denne virkeligheten. For båtglede kan man ha i all slags vær. Se på Turistforeningen, som har klart å få stadig flere nordmenn ut på tur i fjellet. De klarer å formidle de herlige opplevelsene i norsk natur. La folk forstå at båtlivet er noe alle kan ha glede av, enten man har mye eller lite penger, enten sola skinner eller fisken biter.

Ingenting slår norskekysten når det gjelder vakker natur, god sjømat og spennende kystkultur. I denne utgaven av Båtliv kan du lese om vårt tokt med havna.com i fjor vår i en 26-fots Askeladden langs hele norskekysten. En fantastisk reise i natur og kultur.

Jeg gleder meg til en ny båtsesong, uansett vær, og håper at vi kan kutte ut tåkepratet.