Dianosh taper over 30.000 kroner på Flyt-konkursen
Konkursen i Flyt Marine har skapt usikkerhet, fortvilelse og sinne blant båteiere, ikke minst hos mange av de 200 som for øyeblikket skal ha båtene i vinteropplag. Dianosh har trolig tapt over 30.000 kroner på konkursen, men må nå ut med nye 9000 kroner til nytt opplagssted.
Dianosh Dinparvar har i flere år vært den lykkelige eier av en Askeladden P8. Først hadde han vinteravtale med Fritid-Senteret, frem til det gikk konkurs. Senere gikk tjenesten «sømløst» over til Flyt Marines 100 prosent heleide selskap Coaster Marine AS.
Fikk regning i september
-Jeg stusset litt over at opplagskostnaden i år, over 25.000 kroner, i sin helhet skulle betales så tidlig som medio september. Nå kan jeg «uheldigvis» si at jeg betalte. Disse pengene er helt sikkert tapt, sier Dianosh Dinparvar til Båtmagasinet. Han har tidligere i år betalt et depositum på 5000 kroner, slik at tapet totalt blir 30.000 kroner. Ifølge den triste båteieren var det ikke mye støtte å hente hos bostyrer Sven Krohn i advokatfirmaet Frøysaa & Bjørkgård heller.
Kan melde krav til boet
-Han hadde ikke annet råd enn at jeg kunne melde kravet til boet. Hva hjelper det, tenker jeg, når jeg nå er blitt fortalt at dette er en betydelig konkurs, ikke minst på grunn av kemnerens momskrav. Det er dessverre lite vi båteiere har å stille opp med når slike aktører er i fritt spill. Som forbrukere er vi i tillegg helt prisgitt disse aktørene, sier han.
Ny faktura på 9000 kroner
-Så leser jeg i Båtmagasinet at det er opplagsplassen Hønefoss Brug som har kjøpt boet og at de er innstilt på å gi store rabatter for å redusere smerten så mye som mulig. Tja? Den smerten de «reduserte» til meg var i alle fall en ny faktura på 9000 kroner for selve vinteropplaget. Så kommer det vel en ny faktura for vårklargjøring og sjøsetting neste vår? Jeg aner ikke hvilken kompetanse disse har eller om båten min nå er trygg. Selvsagt kunne jeg bare hente den, men da er det å starte forfra igjen, med transport og nye avtaler andre steder. Hadde ikke blitt noen billig fornøyelse det heller, sier han og legger til;
-Jeg skjønner at opplagsplassen har mye penger utestående hos Knut Haneborg i Flyt Marine, men er det greit at det er oss båteiere som skal «redde» de pengene?
A-Denne saken er et nytt eksempel på at vi forbrukere ikke har mye beskyttelse når det kreves store forskudd på tjenesten. Dette burde bli en viktig prinsippsak som forbrukermyndighetene tar tak i, sier Dianosh Dinparvar til Båtmagasinet.