H2C BOAT: Den er utstyrt med en Torqeedo Deep Blue elektrisk motor, drevet av et 40 kWh Deep Blue-batteri og har i tillegg en hydrogenbrenselcelle som rekkeviddeforlenger. Foto: Produsent.

Lydløs og utslippsfri coach-RIB

Foreløpig er den utviklet for trenere og ledere som skal følge sine seilere på regattabanen, den nyutviklede H2C Boat, men teknologien kan plutselig gjøre seg gjeldende også på vanlige fritidsbåter.

Publisert Sist oppdatert

Vi snakker om verdens første, utslippsfrie hydrogendrevne RIB. Nå aller først skal båten, med navnet H2C Boat, brukes under verdensmesterskapet i seiling i Haag i Nederland. Den er utstyrt med en Torqeedo Deep Blue elektrisk motor, drevet av et 40 kWh Deep Blue-batteri og har i tillegg en hydrogenbrenselcelle som rekkeviddeforlenger som sikrer minst fem timers drift på vannet. 

HYDROGEN: En hydrogen brenselcelle forlenger rekkevidden. Foto: Produsent.

Båten, som er 20 fot og har en toppfart på 25 knop, er et lydløst og utslippsfritt alternativ til konvensjonelle båter som vanligvis benyttes under regattaer, noe som ifølge produsenten gjør den til en ideell følgesvenn for idrettsutøvere under trening og konkurranser. Det er et poeng at coachbåten skal være like lydløs og miljøvennlig som seilbåten som deltar i konkurranse, sier produsenten.

H2C Boat skal først benyttes under VM i seiling i Haag. Foto: Produsent.

H2C-båten er utviklet i et samarbeid mellom den nederlandske Marine Solutions, mangeårige Torqeedo-partner De Stille Boot og Delft University ofS Technology (TU Delft).