Høstens store og små båtnyheter
Høstens båtnyheter er for enhver smak. Vi har samlet noen av høydepunktene som premierevises under den flytende båtmessa i Sandvika denne uka.
Båtnyhetene er for enhver smak og i de fleste prisklasser, fra landstedsbåter til luksusyachter. Men Båter i Sjøen byr også på mer enn nyheter når den åpner på torsdag for 13. gang. I alt kan du vandre en nautisk mil bryggelangs og se 450 forskjellige båter. I tillegg blir det 60 utstillere på land.
Småbåtene
Starter vi i det små, må vi ta med nyhetene Musling og Vesling som relanseres og får sin premiere denne uka. De legendariske vanntunnelbåtene signert av Jan Herman Linge er mest kjent for sin patenterte vanntuell som gir båten ballast I sakte fart og når den ligger stille.
Eller hva med å styre 14-foteren med en joystick? Nofulel slår på stortromma når de lanserer Infinyte i4, en elbåt på 14 fot som er som skapt for badelivet. Båten har to skrog, men det som gjør denne båten spesiell er at du bare kan glemme ratt og ror. Her er det joystick og el-podder. Nofuel blir å stille opp med flere båter, slik at publikum også får anledning til å prøvekjøre badebåten.
Enkel overnatting
Askeladden byr også på en nyhet i år. Så seint som i august ble det kjent at Askeladden lanserer C62 Cruiser. Dette blir ifølge produsenten en weekendbåt for familieturer, med overnattingsplass for fire personer.
Les mer om Askeladden C62 Cruiser
Er du på jakt etter en litt større daycuiser kan du ta en titt på Beneteai Flyer 750 Cabrio. Båten får sin verdenspremiere i Båter i sjøen. Dette er en 24 fots daycruiser med Beneteaus patenterte luftsmurte skrog.
Les mer om Beneteau 750 Cabrio
Fart
Vi holder oss til samme størrelse, men går betraktelig opp i fart og sportslighet. En gründergjeng fra Sandvika har tegnet om skroget fra Hydrolift 23 til Infinity 24 CR. Undervannskroget er et modernisert, tidligere Stormway F-23-skrog som er forlenget i hekken. Vi ser linjer til både Hydrolift og Goldfish i flere av detaljene i denne båten.
Holder vi oss til raske båter så kommer vi ikke unna Goldfish. For første gang vil den norske produsenten vise sin nye 23 Tender for publikum. Designeren Henrik Solli var klar i sin tale etter sin første prøvetur i mai.
– Ingen båt har tilsvarende sjøegenskaper, sa han til Båtliv. Men båten trengte ytterligere perfeksjonering, og nå er den altså klar.
Mer boplass
Nå beveger vi oss noen fot opp, helt fra 24 til 38 fot. Bavaria har sin offisielle verdenslansering av Bavaria 38 GT under Båter i Sjøen. Her har Bavaria utviklet en båt som skal være godt egnet for norske forhold, og mange har ventet på denne utgaven som skulle være leveringsklar i slutten av mai i år. Men en feilkonstruksjon krevde sine utbedringer, og nå er båten klar. Båtliv testet Bavaria 38 HT forrige uke.
Windy slår på stortromma i år, men dessverre har de ikke anledning til å stille med Røkkes nye superbåt, som vi testet i sommer. Derimot stiller den norske produsenten med Windy 40 Maestro, som nærmest er rykende fersk. Den havnet urettferdig nok i skyggen av Røkkes supertender, men dette er en båt som fortjener å komme fram i lyset.
En av messens høydepunkter bør være Corvette 340 som byr på praktiske løsninger og mye boplass innenfor sine 34 fot. Dette er en trawler med store utvendige flater med plass til åtte-ti personer både på flybridge og akterdekk. Under akterdekket finner vi den største rederlugaren vi har sett i en 34 foter. Foruten Corvette kommer det flere nylanseringer, både fra Royaler, Clipper og Adagio.
Overdådighet
Vil du likevel få med deg luksus, så stiller blant annet Azimut med sin 58-foter og Princess med en enda større yacht, med sin V62. Vi snakker her om en luksusbåt utstyrt med to Catapillarmaskiner som yter 1100 hestekrefter hver seg, som en liten kontrast til den 14-fots el-båten bare noen åretak unna.