Gull til gullfisk
Goldfish har klart å forene ultramoderne design og racingegenskaper med 60-tallets klassiske amerikanske linjer i sin nye 30-foter.
Først laget de fire stykker som var klar for kundelevering våren 2006. Skroget viste seg og være for rankt, og båten boret seg ned i sidesjøene. Da begynte gutta på Goldfish med blanke ark, mens fire nye båter var på vei til søpla.
– Det ble en dyr lærepenge ja, alt måtte kastes utenom motor og elektronikk. Har man gjort en feil, er hverken vi eller kunden tjent med dårlige båter. Heldigvis er våre kunder lojale, så de tok det hele med et smil. De skjønte vel kanskje at i andre enden lå det en båt som var steget vassere og mer forfinet enn den de først hadde fått, sier Henrik Solli i Goldfish. Sammen med bror og konstruktør Pål er de i ferd med å bygge seg et stort internasjonalt navn.
Oppmerksomhet
Med den nye 30-foteren tar de steget mot stjernestatus også når det gjelder de mer rendyrkede sportscruiserne.
Godlfish 30 SC er en rendyrket dagscruiser for folk som liker å vise frem brunfargen sin. Middelhavet bjeller fryktelig i det fjerne, og hele båten oser av toppløse kropper som bukter seg rundt på det badevennlige akterdekket.
Det blir mange puter å holde styr på i en slik båt. Og farten krever at du må huske på å kneppe dette godt fast før du kaster fortøyningene. Det er også brukt mye borrelås, en patent som kan svekkes etter hvert som sol, sjø- og mengder med badeolje får tak.
Ingen muskelbåt
Vi skal ikke prøve å snakke ned båtens sportslige egenskaper på noen måte. Førerplassen har et rått og lekkert design. Her kombineres stål og grålakkert glassfiber slik vi er vant til å se det i det råeste på motorveiene nedover i Europa. Pål Sollis signatur med byggenummer inngravert på instrumentpanelet forsterker inntrykket av at du er blant de få utvalgte.
Goldfish 30 SC fremstår ikke som noen muskelbåt. Vi presset den opp mot 50-tallet på knopmåleren, men den liker seg best mellom 35 til 40 knop. Et bra resultat sammenlignet med mange andre mer lettbygde 30-fotere.
Innkjøring
Etter at båten fikk nok bæring er den også blitt mye stødigere å kjøre. Vi synes fortsatt at den nappet litt med forskipet når vi kjørte på skrått inn i bølgene, men i rettferdighetens navn så handler dette om båter i et format som krever innkjøring selv mot erfarne skippere.
Skroget generelt hadde ikke noe problem med å takle farten, her kunne det sikkert gått mye fortere uten å svekke egenskapene. Skroget er kraftig v-bunnet hele veien bakover, og det er lagt inn to step.
Men som Henrik Solli utrykte det, så er dette en båt rettet mot den aktive båtbrukeren som liker design og godt håndverk mer enn råkjøring.
Les hele artikkelen i Båtliv nummer 2 som nå er ute i butikkene.
Flere båter finner du i Båtguiden på nett