Leder: Min Horisont

OSLO: 3. august patruljerte politiet i Oslo med deres Goldfish M12 Recon: – For noen politidistrikt har det vært mer trøbbel enn nytteverdi å få ny politibåt, skriver politiforum.
STOLER MER PÅ DEN GAMLE: 3. august anvendte politiet i Oslo deres Goldfish M12 Recon: – Sjøtjenesten hos politiet i Oslo tør ikke å kjøre den nye båten når det kun er den som er bemannet, skriver politiforum.

Trøblete politibåter

Fra den første av politiets nye båter ble levert i fjor og frem til i dag, har problemene vært mange.

Publisert Sist oppdatert

Politiet har bak seg sin første sesong med nye politibåter. Problemene har stått i kø, og i august blir det oppvaskmøte mellom produsenten og politiet.

En god venn på Sunnmøre mener at om man skal redusere antall tekniske utfordringer i en båt, bør den være grunnleggende ukomplisert. Bygd i plast og helst ikke ha en eneste skroggjennomføring. Og de gjennomføringene man må ha, bør være i form av støpte glassfibergjennomføringer uten mulighet for lekkasje. Jo mer komplisert man bygger en båt, desto større er mulighetene for problemer, er hans erfaring som båtbygger gjennom mer enn 50 år. Jeg deler det synet. Selv har jeg hatt noen båter i livet, og vært ansvarlig for Båtmagasinets to reportasjebåter gjennom mer enn 20 år. Kildene til problemer er nesten uten unntak de samme:

• Elektronikk

• Strøm

• Lekkasjer

• Septik

Årsaken til problemene er som regel brukerfeil, for lite bruk, dårlig vedlikehold eller ganske enkelt at komponentene er av dårlig kvalitet. Jeg har sjelden hatt problemer med motorer eller plast. 

«Første sommer med M12 RIB: Skjær i sjøen for politiets nye millionbåter», var overskriften i Politiforum i begynnelsen av august.»

En annen erfaring man gjør gjennom et langt båtliv og liv i båtbransjen, er at jo mer kompliserte systemer man har ombord, desto vanskeligere er det å finne noen som kan løse problemene raskt. Båter er individer levert i små serier med mange involverte aktører. Kompetansen til å løse alle tekniske problemer ombord finnes sjelden på ett sted. Og den teknologiske utviklingen går ofte fortere hos underleverandørene enn det serviceleddet klarer å absorbere. Iblant kan det være vanskelig nok å finne noen som kan legge inn et nytt navn på en AIS.

«Alle» som har hatt båt en stund vet dette. Og «alle» som har kjøpt ny båt har erfart at det beste tidspunktet å kjøpe en ny båt på, er når den er ett år gammel; Da er alle småfeil fikset, og ingenting har enda begynt å gå i stykker. 

SPLITTER NY: 21. Desember i fjor var politiet i Oslo på patrulje med deres nyankomne Marell M12.
SPLITTER NY: 21. Desember i fjor var politiet i Oslo på patrulje med deres nyankomne Marell M12.

Den erfaringen ser det ut til at politiet er i ferd med å gjøre seg med sine nye M12 RIB politibåter. «Første sommer med M12 RIB: Skjær i sjøen for politiets nye millionbåter», var overskriften i Politiforum i begynnelsen av august. Strømproblemer, elektronikk som går i svart, vannlekkasjer, batteriproblemer og et lekk toalett er punkter på listen en båtfører i politiet referer til. I tillegg klages det på at det er for varmt i båtene når det er sol og at vinduene dugger ned på vinteren. Sjøtjenesten hos politiet i Oslo tør ifølge Politiforum ikke å kjøre den nye båten når det kun er den som er bemannet.

Det finnes båter som både tollvesenet og politiet har lang og god erfaring med. Fra utsiden kan man ikke annet enn undres over at den kunnskapen tilsynelatende ikke har vært tungt vektlagt i anskaffelsesprosessen – og at man i stedet har forsøkt å finne opp hjulet på nytt.