Gokart-båten
Gokart-båten
Gokart-båten
Gokart-båten

Gokart-båten

Etter mange år med produksjon av store båter, fant sveitsiske Eaglesky ut at de ville bygge noe mindre, mye mindre - og kanskje til og med mer moro!

Publisert Sist oppdatert

DÜSSELDORF: Den veier ikke mer enn 55 kilo med motor og kan lett tas med på biltaket. Båthenger er unødvendig, så lenge du har takgrind. Etter transport tar det bare tre minutter å klargjøre styrekonsollen. Dermed er også båtplass er unødvendig. Miljøvennlig kan den til og med være, da den ikke krever spesielt stor motor, men likevel klarer å holde en grei fart. Vi snakker om båtenes svar på gokart, en Marinekart.

Erstattelig

Produsenten har lagt vekt på at det skal være lett å erstatte ødelgate deler på båten, som for øvrig er bygd i epoksy og er vakuumstøpt.

– Hver eneste del kan erstattes. Og hver eneste del er designet for å holde en ekstrem lav vekt, men likevel holde kvalitet, sier forhandleren.

Til tross for sin lengde på bare 3,4 meter og bredde på 1,36 meter har båten sitteplasser for fire, og er godkjent for like mange.

For rask for de minste

Med seks hestekrefter på hekken, som er det grønne alternativet med el-motor, klarer båten nesten 20 knop. Da sier det seg selv at båten er lettdrevet. Brukes det en bensinmotor på seks hestekrefter er forbruket på 1,4 liter i timen, om det holdes ca 20 knop.

Setter du på en motor på åtte hestekrefter økes topphastigheten til 22 knop, og med 9,9 hester skal den gjøre 25 knop. Med andre ord, selv med minste motorisering er båten for rask for en båtfører under 16 år. Forbruket med en 9,9 hester i 25 knop er for øvrig 2,2 liter i timen.

Største godkjente motor er 15 hestekrefter, men her har ikke produsenten noen måledata å oppgi ennå. Skal vi tippe er den da oppe i cirka 30 knop.