TIL HVILKEN PRIS: 10. juni vet Kystverket omtrentlig hva Stad skipstunnel vil koste. Da kommer de første tilbudene inn. En viktig milepæl i prosjektet.

Snart kommer prislappen

Om noen dager får du vite hva det vil koste å bygge Stad skipstunnel. Ikke tro at det blir noen billig og enkel løsning.

Om noen dager får du vite hva det vil koste å bygge Stad skipstunnel. Ikke tro at det blir noen billig og enkel løsning.

10. juni går fristen ut for å levere første tilbud, og da får Kystverket en pekepinn på hva verdens første skipstunnel faktisk vil koste. Tre entreprenørgrupperinger kjemper om å få bygge den spektakulære tunnelen gjennom fjellet ved Stad. De tre er Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk & Stol AS (Norge), AF Gruppen Norge AS (Norge) og Eiffage Génie Civil (Frankrike).

Siste runde med avklaringsmøter

Denne uken gjennomfører Kystverket den fjerde og siste runden med avklaringsmøter med tilbyderne i Trondheim.

– Målet er å gi tilbyderne best mulig grunnlag for å utarbeide gode og realistiske tilbud. Vi har hatt en tett og konstruktiv dialog, og fått verdifulle innspill og utveksling om blant annet drivemetoder og materialvalg. Det har også kommet forslag til forbedringer i krav og løsninger, som eksempelvis fenderløsningene inne i og utenfor tunnelen, sier Harald Inge Johnsen, prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket i en pressemelding.

Hva blir prislappen?

SPEKTAKULÆRT: Stad skipstunnel,sett fra Kjøde-siden.

Et av de store spørsmålene er prislappen. Her holder tilbyderne kortene tett til brystet.

– Vi vet faktisk ingenting om prisene ennå, men den 10. juni får vi et første bilde. Deretter følger forhandlingsrunder både på pris og øvrige tildelingskriterier, sier Johnsen.

Prisene som kommer inn vil være avgjørende for prosjektets videre fremdrift. Dersom de overstiger den vedtatte kostnadsrammen, må en ny ramme godkjennes av Stortinget. Hvis de holder seg innenfor, trenger prosjektet kun oppstartsbevilgning i statsbudsjettet for å kunne starte byggingen.

– Etter 10. juni går vi inn i en reell forhandlingsfase. Av hensyn til konkurransen kan vi derfor ikke gå ut med detaljerte priser eller annen sensitiv informasjon, men vi har tett dialog med Fiskeri- og kystdepartementet om kostnader og videre framdrift, understreker prosjektsjefen.

Ved fremleggelsen av statsbudsjett for 2022 i oktober 2021 ble det oppgitt at 440 millioner kroner skulle bevilges, og at total kostnad ble 3,4 milliarder kroner, med ferdigstillelse i 2026. Slik blir det ikke, hverken i forhold til tid eller penger.

 Kystverket har senere utarbeidet en oppdatert kostnads- og usikkerhetsanalyse som estimerte en økning i styringsrammen fra 3 450 millioner kroner til 5 652 millioner kroner og en økning i kostnadsrammen fra 4 090 millioner kroner til 7 132 mill.

 – Vi vet faktisk ingenting om prisene ennå, sier Harald Inge Johnsen, prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket i sin pressemelding.

Fakta om Stad skipstunnel

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2026.

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.

Planlagt kontraktsignering skal etter planen skje i høst med en forventet byggestart i 2026. Og går det slik Kystverket håper skal de første skipene seile gjennom fjellet fem år senere, altså i 2031. Men om kostnadsrammen sprekker, skal saken tilbake til Stortinget. Vil det bli bevilget enda mer penger til det spektakulære prosjektet? Hvem vet...