Gentlemans yacht til gunstig pris
Den er bygget i aluminium og klar til å seile hvor som helst i verden.
Boot, Düsseldorf
90-foteren «The next episode» er nest største båt på Boot 2014. Den er bygget i nederland av Wim van der Valk. For første gang i superyachthallen bringes prisen uoppfordret på banen.
– Dette er en costum made yacht til prisen av en standard yacht. Prisen på «The next episode» er rundt 38 millioner kroner (4,5 millioner euro), sier markedssjefen som viser oss rundt på båten, Yoeri Bijker. 40 millioner kroner er en god del penger, men når en åtte fot større Princess koster fra 60 millioner kroner, skjønner man at den velkledde unge mannen har et poeng.
Han lovpriser produktet, og det lyder troverdig ombord på forseggjorte luksusyachten. Innredningen er i hvit eik, og dørkene består av mahogny. I salongen er det et imponerende lydssystem, som man ellers finner på profesjonelle diskoteker.
Se film (artikkelen fortsetter under filmen):
– Eieren er ungkar, og glad i musikk, avslører Bijker, som forteller at båtene blir spesialbygget etter kundenes ønsker. Dette gjelder ikke bare innredningsløsninger og utstyr, men også skrogene kan skjæres til etter kundenes ønsker. Alle båtene ved verftet bygges i stål eller aluminium.
Standard er også air-condition, dørkvarme og watermaker. Skuta er klar til seilas i tropene såvel som arktiske strøk. Mannskapet på tre - skipper, maskinist og matros -har komfortable kabiner forut. Passasjerene har fire luksuriøse lugarer til disposisjon, hvorav to av kabienene med dobbeltkøyer.
Utstillingsbåten «The next episode» er utstyrt med tre Volvo Penta IPS-enheter (IPS 1200) som hver yter 900 hestekrefter. Toppfarten er 25 knop og marsjfarten er 20 knop. Du styrer båten med joystick fra en flott førerplass med tre førerstoler og et stort instrumentpanel. Med joysticken kan du dreie båten rundt sin egen akse. Baugthruster er også standard, i tilfelle man får behov for back-up løsninger.
Om du er lei av å vaske båt, kan det opplyses at Wim van der Valks «The next episode» er utstyrt med osmosebasert vaskesystem for automatisk renhold uten å lage riper. Standard er også et alarmsystem som melder fra om det er elektrisk spenning i vannet, for dette kan som kjent tære på skroget.
Stort toppdekk med salong og utegrill hører selvsagt med. Badeplattformen kan heves og senkes hydraulisk, og åpne for jolle garasjen. På akterdekket står en kran for vannscootere. Her er det bare å kaste loss, og legge ut på langtur.
Bijker forteller at det tar 18 måneder fra bestilling til levering av ferdig båt. Verftet har fulle ordrebøker frem til slutten av 2015, og Bijker forteller om god respons på Boot 2014. Han hevder at sukessfaktoren for Wim van der Valk, som har stilt ut på 40 år, er dedikerte båtbyggere med liten administrasjon, lave overhead-kostnader og små marginer på virksomheten.