NEDGANG: Samlet omsetning av innenbords- og utenbordsmotor gikk litt ned i 2019.
NEDGANG: Samlet omsetning av innenbords- og utenbordsmotor gikk litt ned i 2019.

Motorsalg for 2,7 milliarder

Salget av båtmotorer gikk litt tilbake i 2019, og lønnsomheten var omtrent uendret, viser regnskapstall.

Publisert Sist oppdatert

Vi har hørt mye om rekordåret 2020 for båtbransjen, men 2019 var ingen opptur for de store aktørene i motormarkedet. De ni store båtmotorimportørene omsatte for 2,7 milliarder kroner, og krympet samtidig til åtte aktærer på vår liste da Loxkel og Kellox slo seg sammen.

I fjor kom enda større endringer da Evinrude la ned sin produksjon, og Frydenbø Marine gjorde strategiske grep sammen med Mercury-importør Marine Power, men foreløpig foreligger ikke offisielle regnskapstall for 2020.

Nedgang

Tallene for 2019 viser en nedgang i samlet omsetning på et par hundre millioner kroner fra 2018 da de omsatte for 2,9 milliarder kroner. Nedgangen er på nær åtte prosent. Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at det i tallene her også ligger salg av motorsykler, snøscootere, ATV og lignende.

For Suzuki-importør Erling Sande utgjør båter og utenbordsmotorer omtrent halvparten av omsetningen som i 2019 var på 421 millioner kroner. Dette er ned 19 millioner fra året før, som utgjør fem prosent nedgang. Inntektsnedgangen var større for markedsleder Yamaha Motor Europe filial Norge og sammenslåtte Loxkel og Kellox, som opplevde en nedgang på henholdsvis 18 og 31 prosent. Mercuryimportør Marine Power International holdt omsetningen best oppe: 327 millioner var en nedgang på kun to prosent. Marine Power var også mest lønnsom i 2019 med driftsresultat på 33 millioner kroner.

Samlet hadde aktørene i denne listen et driftsresultat på 145 millioner kroner i fjor, omtrent på linje med 148,5 millioner kroner i 2018, ifølge offentlige regnskapsopplysninger.

Innenbords

I 2019 hadde innenbordsmotoraktørene god vekst i omsetningen. Nogva Motorfabrikk omsatte 359 millioner kroner, opp fra 346 millioner året før. for Importørene av Volvo Penta, Yanmar og Cummins kunne inntektsføre 355 millioner kroner, sammenlignet med 264 millioner året før.

Dermed utgjorde innebordssalget nær 30 prosent av motormarkedet på 2,3 milliarder for omtalte aktører. Tabellen under er ikke er komplett.

Saken er oppdatert 15. mars med tallene fra Nogva.

Powered by Labrador CMS