PROPELLSPESIALIST: Båteieren ville ha ekspert til å vurdere skaden. Olle Terjesen i Winrace konstaterte skade på begge propellene som følge av sammenstøt med gjenstand i sjøen. Først da reagerte forsikringsselskapet. (FOTO: PRIVAT).
TIL OSLO: Et Penta DPH-drev med to kontraroterende propeller ble sendt fra Lofoten til Oslo for kontrollmåling. ((FOTO: PRIVAT).
AVSPIST: Det tok lang tid før selskapet aksepterte at propellskaden var påkjørsel av gjenstand i vann og ikke en skade som bare oppsto i drevet av seg selv, sier Kristian Mikalsen. Av regning på 85 000 kroner er det kun utbetalt 15 000 kroner. (FOTO: PRIVAT).
TRAFF GJENSTAND: Kristian Mikalsen i Lofoten var på tur med sin Grandezza 30 OC da han fikk et kraftig dunk i hekk- og propellsystemet. Han er ikke i tvil om at han kjørte på en flytende gjenstand. (FOTO: PRIVAT).
HJEMMEHAVN: Mikalsens Grandezza har hjemmehavn i Ballestad båthavn i Lofoten. (FOTO: PRIVAT).

Sendte drevet 162 mil for fem timers jobb

Står det så dårlig til med båtverkstedene i Nord-Norge at et Volvo Penta-drev må sendes 162 mil til Østlandet for sjekk av aksling og propeller?e

Publisert Sist oppdatert

Båteier Kristian Mikalsen i Lofoten opplevde akkurat det, med den konsekvens at hans Grandezza 33 OC ble stående på slipp i 3,5 uker med en skade som hans forsikringsselskap kunne ordnet på to dager.

Bakgrunnen er en relativt ukomplisert hendelse. 27. august i fjor traff Kristian Mikalsens båt et objekt i sjøen som skadet propellsystemet på hans Volvo Penta DPH-drev med to kontraroterende propeller.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER