Finnmark får ny redningsskøyte
Fredag ble RS «Odin» døpt utenfor Operaen i Oslo, men det er langt unna farvannene hvor den skal virke.
RS Odin vil utgjøre en betydelig styrking av sjøsikkerheten og miljøberedskapen i Finnmark hvor den skal stasjoneres. Redningsskøyta er bygget takket være en svært raus donasjon fra Den Norske Krigsforsikring for Skib (DNK).
Redningsskøyta som ble døpt på Operaen i Oslo fredag, er en videreutvikling av de største hurtiggående fartøyene i Redningsselskapet. Fem av disse er allerede plassert langs kysten. De har en toppfart på nær 30 knop, slepekraft på over 20 tonn og en rekkevidde på mer enn 600 nautiske mil, og er spesielt godt egnet til å være først på plass og forhindre potensielle miljøkatastrofer ved å holde en havarist unna fjæresteinene til større slepekraft rekker fram. Mest sannsynlig vil RS «Odin» også redde mange liv i sin tjeneste fremover.
— Den Norske Krigsforsikring for Skib ser et stort behov for å høyne miljø- og sjøsikkerhetsberedskapen langs norskekysten, og spesielt i nord hvor aktiviteten er økende og sårbarheten er stor, sier Bjørn Eidem, som er administrerende direktør i DNK.
Dette er annen gang DNK gir Redningsselskapet en redningsskøyte. Første gang var ved forsikringsselskapets 50-års jubileum i 1985. Da ga selskapet penger til byggingen av redningsskøyta «Ægir», som fremdeles sikrer området ved Lista og Lindesnes.
For Redningsselskapet er gaven på 45 millioner kroner fra DNK kjærkommen.
— Det er den største donasjonen noensinne til en enkelt redningsskøyte, og vi er selvfølgelig svært takknemlig for at rederne gjennom sitt eget gjensidige forsikringsselskap på denne måten tar et viktig samfunnsansvar. Uten gaver som dette hadde vi ikke hatt så moderne og raske redningsskøyter i Norge, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet.
Finnmark får ny redningsskøyte
Fredag ble RS «Odin» døpt utenfor Operaen i Oslo, men det er langt unna farvannene hvor den skal virke.
RS Odin vil utgjøre en betydelig styrking av sjøsikkerheten og miljøberedskapen i Finnmark hvor den skal stasjoneres. Redningsskøyta er bygget takket være en svært raus donasjon fra Den Norske Krigsforsikring for Skib (DNK).
Redningsskøyta som ble døpt på Operaen i Oslo fredag, er en videreutvikling av de største hurtiggående fartøyene i Redningsselskapet. Fem av disse er allerede plassert langs kysten. De har en toppfart på nær 30 knop, slepekraft på over 20 tonn og en rekkevidde på mer enn 600 nautiske mil, og er spesielt godt egnet til å være først på plass og forhindre potensielle miljøkatastrofer ved å holde en havarist unna fjæresteinene til større slepekraft rekker fram. Mest sannsynlig vil RS «Odin» også redde mange liv i sin tjeneste fremover.
— Den Norske Krigsforsikring for Skib ser et stort behov for å høyne miljø- og sjøsikkerhetsberedskapen langs norskekysten, og spesielt i nord hvor aktiviteten er økende og sårbarheten er stor, sier Bjørn Eidem, som er administrerende direktør i DNK.
Dette er annen gang DNK gir Redningsselskapet en redningsskøyte. Første gang var ved forsikringsselskapets 50-års jubileum i 1985. Da ga selskapet penger til byggingen av redningsskøyta «Ægir», som fremdeles sikrer området ved Lista og Lindesnes.
For Redningsselskapet er gaven på 45 millioner kroner fra DNK kjærkommen.
— Det er den største donasjonen noensinne til en enkelt redningsskøyte, og vi er selvfølgelig svært takknemlig for at rederne gjennom sitt eget gjensidige forsikringsselskap på denne måten tar et viktig samfunnsansvar. Uten gaver som dette hadde vi ikke hatt så moderne og raske redningsskøyter i Norge, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet.