Fikk du ikke nok av Hurtigruta? Hva med Bastøyferja eller "Svelviksund"?
Om du synes den nordnorske naturen blir for vill eller om du vil slippe midnattsol i øynene og mannskor på kaia, da gir NRK.no deg Bastøferja. Fra Moss til Horten. Minutt for minutt.
Fergesambandet Moss–Horten, kjent som Bastøferja, er et gammelt fergesamband mellom byene Moss i Østfold og Horten i Vestfold, skriver NRK.
Fergeforbindelsen over ytre delen av Oslofjorden har en lang historie. I visitasbøker fra biskop Jens Nilssøn fra 1582 er det nevnt at det var vanlig å reise over fjorden her, Tronvik på Jeløya var da fergestedet på østsiden av fjorden.
I et brev av 1712 beordrer kong Frederik IV lensmannen i Borre å bygge en større ferge; den skulle kunne ta 16 hester og 50 mann. Ved fergeprivilegiet av 1752 ble det pålagt å holde ferge med plass for 6 hester med deres ryttere og i tillegg båtmenn.
I 1784 gis det bestemmelser om fergetakstene, fergemannen skulle ha 40 skilling for å ro en båt for 12 personer over fjorden, vintertakst var 60 skilling.
I 2009 fraktet Bastø Fosen, som i dag trafikkerer sambandet, over 1,5 millioner kjøretøy og nesten 3 millioner passasjerer.
Se også link til Moss Avis på nett som allerede har en slik sak gående
Sekund for sekund
Drammens Tidene sender deg landets korteste fergetur, fra minibyen Svelvik til Verket i Hurum med "M/F Svelviksund" sekund for sekund, mens bergenserne har hatt sin kortversjon av minutt for minutt med byfergen "Beffen".