SATSER SAMMEN: Glen Ole Rødland styreleder i SES-X Marine Technologies (t.v.), Arve Fresvik styreleder i det nye selskapet og Knut Herman Gjøvaag eier av Frydenbø Group og styreleder i Frydenbø Marine.

Frydenbø Marine og SES-X satser tungt på el-båt

Frydenbø Marine og SES-X har i dag inngått et samarbeid om å starte et nytt elbåtselskap, som skal designe og bygge neste generasjons elektriske fritidsbåter.

Publisert Sist oppdatert

Frydenbø Marine og SES-X Marine Technologies går sammen om å etablere et nytt elbåtselskap med globale ambisjoner, skriver de to selskapene i en pressemelding i dag. Frydenbø Marine er en av de største båtprodusentene i Norden med egen produksjon i Polen, og eier merker som Nordkapp, Sting, og Airborne, i tillegg til å ha distribusjonen av Zodiac. SES-X Marine Technologies er et raskt voksende maritimt teknologiselskap som tilbyr energieffektiv teknologi for båter.

Nullutslipp til sjøs

Bakgrunnen for satsingen er at de to selskapene innser at fritidsbåtmarkedet ennå ikke har gjennomgått den elektriske revolusjonen som i dag kan sees i bilindustrien. Frydenbø Marine har lang erfaring fra fritidsbåtmarkedet og fulgt utviklingen innenfor elbåter lenge. «Nå er tiden inne for å elektrifisere båter, og gjøre båtlivet mer bærekraftig».

-Bærekraft er en strategisk prioritet for Frydenbø, og vi er glade for etableringen av dette selskapet som vil tilby produkter for en bærekraftig fremtid. Samtidig posisjonerer dette oss for å være konkurransedyktig i et marked som vi tror kommer til å vokse fremover, sier Knut Herman Gjøvaag, eier av Frydenbø Group.

-Løser rekkeviddeproblemet

SES-X har utviklet en unik skrogteknologi som skal øke energieffektiviteten og muliggjør dermed elbåter med lang rekkevidde i høy hastighet. SKISSE: Produsent.

En av hovedutfordringene med å elektrifisere transport på land, vann, eller luft er å oppnå lang nok rekkevidde. Planende båter er spesielt utfordrende å elektrifisere ettersom motstand i vann er stor spesielt i høye hastigheter. Elektriske båter er også tyngre enn fossildrevne båter og trenger derfor mer energi i høye hastigheter. SES-X har utviklet en unik skrogteknologi som øker energieffektiviteten og muliggjør dermed elbåter med lang rekkevidde i høy hastighet.

Glen Ole Rødland er styreleder i SES-X. Han sier at SES-X har utviklet en unik teknologi som forventes å spille en viktig rolle i elbåtmarkedet. Etableringen av dette nye selskapet markerer en viktig milepæl for SES-X som har som ambisjon å fremskynde overgangen til bærekraftig energi til sjøs.

-Vi kunne ikke funnet en bedre partner enn Frydenbø, og ved å kombinere teknologikompetansen til SES-X med Frydenbøs markedskunnskap og -posisjon, skaper dette samarbeidet et solid utgangspunkt for et nytt selskap i elbåtbransjen, sier han.

Velprøvd teknologi

Det nye selskapet vil fokusere på båter av høy kvalitet som integrerer SES-X sine avanserte systemer og teknologi – en teknologi som har blitt grundig testet og verifisert av SES-X over flere tiår, og som nå er klar for kommersialisering.

Arve Fresvik er styreleder i det nye selskapet. Han vektlegger at Frydenbø er markedsledende innen fritidsbåtmarkedet i Norden. Ved å kombinere deres erfaring med skrogteknologien til SES-X vil vi kunne produsere elbåter med betydelige fordeler innenfor ytelse, form og funksjon.

-Vi tror timingen er riktig nå, og vi ser store muligheter fremover i et voksende elbåtmarked, sier han.

TEST: SES-X Marine er i full gang med testing av sin teknologi til bruk i blant annet el-ferger i Norge. Foto: produsent.

Rammene for selskapet er godt på plass, og selskapet fokuserer nå på å finne riktig CEO til å komplementere den nåværende ledelsen i selskapet. Selskapet vurderer også muligheten til å invitere utvalgte investorer til prosjektet i løpet av våren 2023. Mer informasjon om selskapet og produktet vil bli lansert i løpet av 2023.