NY NIMBUS: Konseptbåten bygges i aluminium med skrogteknologi fra Pascal Technologies.
NY NIMBUS: Konseptbåten bygges i aluminium med skrogteknologi fra Pascal Technologies.

Nimbus lanserer båt med luftputekonsept

Børsnoterte Nimbus samarbeider med norske Evoy og Pascal Technologies om en konseptbåt med luftputeteknologi og elmotor.

Publisert Sist oppdatert

Svenske Nimbus Group AB og norske Pascal Technologies og Evoy har inngått et samarbeid om å utvikle en ny elbåtbåt med akseptabel rekkevidde.

Pascal Technologies hevder å ha utviklet en ny skrogtype basert på en vifte som pumper luft ned, slik at skroget løfter seg fra vannet og reduserer friksjonen, som gjør at rekkevidden øker, med opptil 50 prosent.

150 millioner kroner er investert og rundt 20 års arbeid med forskning og utvikling ligger bak den norskutviklede teknologien som Pascal Technologies har rettighetene til. Nylig hentet selskapet inn 53 millioner kroner i frisk egenkapital for å ta luftputeteknologi for elektriske båter ut i markedet.

Nå har Nimbus Group AB har signert en samarbeidsavtale med de norske selskapene Pascal Technologies AS og Evoy AS om felles utvikling av en konseptbåt konstruert utelukkende i aluminium. Konseptbåten vil være basert på Pascal Technologies’ energieffektive skrogteknologi, og være utstyrt med en elektrisk påhengsmotor, utviklet av Evoy. Skrogteknologien kan muliggjøre kraftige reduksjoner i energiforbruket, og dermed lette en overgang til nye drivlinjeteknologier som elektrifisering, heter det i en pressemelding fra Nimbus.

Skrogteknologien til Pascal Technologies testes i Oslofjorden desember 2022.

Rekkevidde

Målet med avtalen er å produsere en elektrisk konseptbåt laget av aluminium under Nimbus Groups Alukin-merke. Alukin-båter er laget av resirkulerbart helsveiset aluminium som skal bidra til å redusere miljøbelastningen.

– Overgangen bort fra fossilt brensel vil kreve både ny fremdriftsteknologi og nye typer skrogdesign. Gjennom partnerskapet med Pascal Technologies og Evoy ønsker vi å teste teknologier som kan bidra til å redusere energiforbruket, og dermed legge til rette for innføring av mer bærekraftig båtliv. Driftsrekkevidden til de elektriske drivlinjene som brukes i dagens båter er ofte for kort til å være et levedyktig kommersielt alternativ til drivlinjer med fossilt brensel. En kombinasjon av elektrisk drift og ny skrogteknologi kan imidlertid tilby et betydelig mer attraktivt alternativ, sier Mats Jacobsson, teknisk direktør for Nimbus Group.

Luftputen til Pascal Technologies er laget i et hulrom i skroget og skal ifølge selskapet muliggjøre en betydelig reduksjon i friksjonen mot vannoverflaten. Under testing har denne skrogtypen vist energibesparelser på opptil 50 prosent sammenlignet med tradisjonelle båter.

Konseptbåten som selskapene nå skal utvikle skal drives av en elektrisk påhengsmotor fra Evoy. Evoy designer, utvikler og leverer kraftige elektriske påhengs- og innenbordsmotorsystemer for båter mellom 20 og 50 fot.

Tittelen er endret 6. juni.

Dette er Pascal Technologies

Selskapet het tidligere SES-X Marine Technologies. Tidligere i år gikk Frydenbø Marine i partnerskap med selskapet for å utvikle et nytt elbåtselskap. Selskapet skiftet navn til Pascal i april. Da hentet det inn 53 millioner kroner fra Ocean Zero, som også er inne på eiersiden i Candela, Flux Marine og AYRO.