
Motsjø for Nimbus
Omsetning og resultat faller i første kvartal for Nimbus, som opplever usikkerhet knyttet til tollsatser.
I likhet med store deler av båtbransjen opplever Nimbus nå usikkerhet i markedet og en avventende holdning hos kundene.
Nimbus Group AB (publ), som er en av Nordens største båtprodusenter, og rapporterer en omsetningsnedgang på 13 prosent til 300 millioner svenske kroner i første kvartal 2025 fra 344 millioner i samme periode i fjor.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITA) endte på minus 13 millioner kroner, omtrent det samme som året før, og tilsvarende en EBITA-margin på minus 4,2 prosent.
Innen forretningsområdet Commercial Sales falt salget fra 295 millioner til 244 millioner kroner. Dette forklares med økt økonomisk usikkerhet. Samtidig økte Retail Sales omsetningen til 56 millioner kroner (49), drevet av høyere salg i Norden.
– Da året startet, så vi tegn til bedring. Men økt global usikkerhet rundt den økonomiske utviklingen har ført til en mer avventende holdning hos kundene. Nimbus Group setter nå inn tiltak for å håndtere et mer uforutsigbart marked, inkludert risikoen for økte tollsatser, sier konsernsjef Jan-Erik Lindström i en kommentar.