RAND Spirit 25

BENSIN OG STRØM: Nye Rand Spirit 25 er tilgjengelig både med elmotor og bensin innenbords.

Dansk «bærekraftsracer»

Livsstilsracer, kaller danske RAND Boats sin seneste modell Spirit 25. Båten skal være tilgjengelig både med elektrisk og fossil drivlinje.

Publisert Sist oppdatert

Den brede 25-foteren bygger på et klassisk design inspirert av typiske runabouts med walkaround-layout på dekket. Takket være bredden, får man også plass til en ekstra bred vindskjerm ved førerplassen som gir god beskyttelse for passasjerene.

ENKELT: Det er sitteplass for seks personer ved et lite bord i nye Spirit 25.

Etter hva vi kan bedømme ut i fra bildene og produsentens egen beskrivelse, har man vektlagt mange vesentlige elementer som er viktige for båtbrukere her i nord, nemlig walkaround-løsning for enkel håndtering og bevegelse rundt i båten og store, sosiale flater med sitteplass for inntil ni personer.

KLASSISK: Bærekraft og klassisk design er nøkkelverdier som RAND skal ha lagt vekt på i sin nye Spirit 25.

Produsenten vektlegger bærekraft i sin produktutvikling, fremgår det av en pressemelding, og tidløst design er utvilsomt et bærekraftselement. Ifølge produsenten selv skal båten ha et svært effektivt skrogdesign med en lett konstruksjon og RAND lover 40 knops toppfart både med elektrisk og fossil drivlinje. Uten å utdype nærmere hvordan de har lykkes, lover produsenten 30 til 60 prosent lavere energiforbruk enn sammenlignbare såkalt «tradisjonelle» båter. Noen konkrete forbrukseksempler finnes ikke å vise til.

I elektrisk versjon er Spirit 25 tilgjengelig med en 200 kW motor og 78 kWh batteripakke, alternativt en Mercruiser 6,2 liter V8 på 300 hk. Begge versjonene drives med hekkaggregat fra Mercruiser. At RAND velger fossildrevne innenbordsmotorer er også et valg som går mot alle dominerende trender i dette segmentet, hvor nær sagt alle båter i denne størrelsen motoriseres med bensin utenbordsmotorer.