LENGE LEVE: Ingen grunn til å fjerne den gode, gamle forbrenningsmotoren til fordel for ny, dyr teknologi. I hvert fall ikke på mange år. Den gamle sliteren kan være en «vinner», selv i det grønne skiftet.
LENGE LEVE: Ingen grunn til å fjerne den gode, gamle forbrenningsmotoren til fordel for ny, dyr teknologi. I hvert fall ikke på mange år. Den gamle sliteren kan være en «vinner», selv i det grønne skiftet.

Den gamle båtmotoren er ikke miljøverstingen

Lenge leve forbrenningsmotoren. Den er langt fra den verste miljøsynderen, vel og merke om den står i en fritidsbåt som brukes 40-50 timer i sesongen, akkurat slik de fleste av de klassiske bobåtene i Norge gjør – og tilføres fornybart drivstoff.

Publisert Sist oppdatert

Det er et faktum at den klassiske innenbordsmotoren, den som suger fossilt brennstoff og fortsatt brummer i brorparten av bobåtene i den norske båtparken, går mot en sikker undergang i en verden som blir grønnere og grønnere. Fortvil likevel ikke, dette er langt inn i fremtiden. Den konvensjonelle forbrenningsmotoren vil i mange år fortsatt vil bli sett på som et egnet alternativ i fritidsbåter som tross alt ikke har mange driftstimene i løpet av en sesong. Men det er noen forutsetninger.

500 siders rapport

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER