Den hviskende motoren
Mercurys nye kruttpakke Verado 300, drikker nok bensin. Men for de som er opptatt av støyforurensing er dette motoren som vil overliste et hvert fuglereservat. Støyende utenbordsmotorer er så definitivt et ikketema med denne hviskeren på hekken.
Det er ikke bare amerikanerne som kan selge billige båter om dagen. Sea Breeze 33 er en ”ørkenbåt” med en prislapp som får mange dollarglis til å stivne. Vi har prøvd ”billigbåten” med Norges første 300 hk Mercury Verado.
Vi vet ikke helt hva vi ble mest imponert over. Mercurys nye høyteknologiske vidunder Verado 300 hk, eller billigbåten Sea Breeze 33. Til sammen utgjør de i hvert fall et godt båtkjøp. Vi har tidligere testet denne båten med innenbordsmotor, og ble overrasket over kjøreegenskapene. Sea Breeze 33 er laget hos Silver Craft i Dubai. Her får du mye uteplass, men dette er også en båt som det går an å bo i. En stor køye på 2x2 meter rekker til de fleste par. Det er også bysseseksjon nedenunder, og det er gitt plass til et stort toalettrom. Skal man sette Sea Breeze i bås, er dette en stor walkaround med store og trygge gangmuligheter rundt hele båten. Båten leveres enten i en utenbordsutgave eller med Mercruisers nye 350 hk diesel. Skroget er sandwichstøpt med balsakjerne. Dette gjør skroget stivt, stumt og lett. Båten oppfører seg helt klart som en racerbåt, og den tåler høy fart og mye sjø før dett går ut over kjøreegenskapene.
Høyteknologi
Denne gangen var vi likevel mest interessert i Mercurys nye kruttpakke Verado med 300 hk. Ikke hverdagskost på norske akterspeil. Den kompressormatede motoren er ikke billig i innkjøp, og den går heller ikke spesielt billig. Litt over 113 liter er den oppgitt til i forbruk når maskinen går for fullt (6400 omdreininger). Men for all del, du behøver ikke å svi av hele feriebudsjettet på et par dager. Vi gikk fint i plan med båt og motor helt ned i 11 knop, og legger du deg på 25 knop, så bruker du 38 liter i timen. Det vil si et forbruk på cirka 90 liter Oslo-Strømstad.
Den hviskende motoren
Men stillere har vi aldri hørt en båtmotor gå. Med full skyv på spaken, var det fortsatt mulig å føre en normal samtale mellom mannskapet på akterbenken og meg i førersetet. Uavhengige tester viser jo også at motoren bråker knapt mer enn en avansert oppvaskmaskin når den går på tomgang. Dette får Mercury til fordi de bruker spesielle dempeplater som tar opp i seg alle vibrasjoner og det meste av lyd. Selv mener produsenten det også kommer av at seks sylindere i rekke er lettere å balansere enn det som er tilfelle på de mer tradisjonelle V6 motorene. Ulempen er at du får en enorm ”kladd” av en motor på hekken. På fysisk størrelse og vekt er det ingen som slår Veradoen i denne klassen, men Yamahas monstermotor på 350 hk har to sylindere mer og veier hele 350 kilo. Verden største serieproduserte utenbordsmotor så langt.
Elektronisk overføring
Motoren kommer med Mercurys nye helelektroniske kontroller, som gjør at det ikke finnes kabler mellom styrespaken og motoren. Alt overføres via elektroniske signaler. Du kan låse spaken i nøytral, og da er det umulig å sette den i gir før du gir beskjed om dette med et tastetrykk. Start og stopp skjer også med knapp. Nøkkel er altså overflødig når systemet først er aktivert. Styresystemet som følger Verado er ikke bare hydraulisk. Mercury har montert en egen elektromotor som forsterker servosystemet, og gjør rattingen med stor båt og tung motor til en lek.
Vekten på motoren alene er 288 kg. Dette er 49 kilo mer enn Evinrudes 300 hk motor, også den lansert nå i sommer.
Manglet noe turtall
Testbåten er forholdsvis lett til å være 33 fot. Knappe 3 tonn med fulle tanker og to personer om bord. Vi klarte å få båten opp i 34,5 knop, men etter en gjennomgang av kjøredataene viste det seg at vi ikke klarte å få mer enn 5445 omdreininger på en motor som er oppgitt til maks 6400 omdreininger. Importøren, Extreme Marine, hadde montert motoren lavere med tanke på driftsikkerhet. Etter vår prøvekjøring ble motoren forsøkt heist opp to hakk, dette resulterte i nok et tap av fart. Det ble derfor konkludert med at ny og mindre propell må til for å få opp turtallet. 1000 omdreininger utgjør mye både på fart og akselerasjon. Man skal være forsiktig med å spå, men dette kan fort utgjøre 3-5 knop mer på topp. Den uavhengige testen utført av Boston Whaler i USA, som vi referer under, viser at deres 24-foter med omtrent samme vekt som vår 33-foter klarte nesten 42 knop ved 6400 omdreininger. Med skikkelig trim og rett propell bør derfor 40-tllet være en mulighet for det meget lettdrevne skroget til Sea Breeze 33.
Dette er en uavhengig test gjort av Boston Whaler hvor motoren var montert på 24- foteren 240 Outrage.
Top Speed (MPH/RPM) 41.6 knop/6210
Acceleration 0 – 17 knop (sec) -
Acceleration 0 - 26 knop (sec) 9.5
PERFORMANCE DATA
Engine Speed Fuel Economy Sound
(RPM) (MPH) (GPH) (MPG) Range (mi.) dB-A
1000 4.9 0.9 5.5 744 65
1500 6.7 1.5 4.3 583 67
2000 8.2 2.6 3.2 426 70
2500 9.2 4.5 2.1 276 73
3000 14.3 6.7 2.1 288 78
3500 21.9 7.7 2.9 386 85
4000 27.3 10.2 2.7 361 85
4500 32.7 13.4 2.4 329 91
5000 36.7 17.0 2.2 291 93
5500 41.2 23.8 1.7 233 95
6000 46.4 29.9 1.6 209 96
6210 47.9 29.9 1.6 216 100