36 PROSENT NED: Motorbåtsalget falt ned 36 prosent i første kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Bråstopp for Beneteau

Groupe Beneteau melder om kraftig inntektsfall i første kvartal 2025, men tror på oppgang i annet halvår.

Publisert Sist oppdatert

Den franske båtprodusenten Groupe Beneteau rapporterer en omsetning på 130,4 millioner euro (halvannen milliard kroner) i første kvartal 2025 – en nedgang på 43 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Selskapet forklarer fallet med ventet lavere etterspørsel på tvers av alle båtsegmenter, fortsatt nedbygging av lagre i forhandlernettverket (som alene har påvirket resultatet med 40 millioner euro), samt et midlertidig produksjonsstopp i forbindelse med implementeringen av et nytt ERP-system.

36 prosent ned for motorbåt

Motorbåtsegmentet opplevde en nedgang på 36 prosent, spesielt innen dagsbåter i Europa. Salget av motoryachter via distribusjonsnettverket holdt seg relativt stabilt, med en avventende holdning blant amerikanske kunder som ble veid opp av bedre tall i andre regioner. De amerikanske merkene i konsernet viste dessuten tegn til bedring, med fakturering som lå over fjorårets nivå for andre kvartal på rad.

Til tross for utfordringene, melder selskapet om en netto kontantbeholdning på over 240 millioner euro ved utgangen av mars 2025. Dette tilskrives justeringer i både kostnadsstruktur og produksjonsplaner.

Groupe Beneteau forventer at første halvår vil representere bunnen når det gjelder både inntekter og lønnsomhet. En gradvis bedring er ventet i andre halvår, drevet av lanseringen av 20 nye modeller i størrelsesklassen 8 til 24 meter. Blant nyhetene finner man prestisjeprodukter som Lagoon 82, Beneteau First 60, Prestige M7 samt Four Winns TH32 og H33, som alle vil bli vist frem på båtmessene i Cannes og Paris i løpet av året.

Dekker tollen

– Det makroøkonomiske klimaet, og særlig usikkerheten rundt tollsatser i USA og deres konsekvenser for verdensøkonomien, har ført til en økt «vent og se»-holdning blant våre kunder og distributører i første halvdel av året, som vi forventer vil ende med et underskudd, sier Bruno Thivoyon, konsernsjef i Groupe Beneteau.

– I denne sammenhengen fokuserer konsernet på tre hovedprioriteringer: å støtte og utvikle distribusjonsnettverket, å akselerere produktutviklingen, og å fortsette tilpasningen av kostnadsstrukturen i tråd med markedsutviklingen.

Konsernet har bekreftet at det vil dekke deler av de amerikanske importtollene på vegne av sine forhandlere – en beslutning som anslås å redusere driftsresultatet for 2025 med om lag 10 millioner euro.

– Andre halvår vil preges av lansering og oppskalering av 20 nye modeller i størrelsesklassen 8 til 24 meter, legger Thivoyon til. – Denne porteføljen vil bidra til konsernets satsing på premiumsegmentet og en fornyelse av innstegsmodellene, og dermed legge grunnlaget for en oppgang i aktiviteten, samtidig som lagernivåene hos forhandlerne normaliseres.

For året som helhet anslås inntektene å lande et sted mellom 900 millioner og 1 milliard euro.