Ordfører Lene Conradi i Asker ønsker velkommen med flagg.
Røyk ved reisens slutt for mannskapet
Media møter ekspedisjonssjef Jan Wangaard på brygga
Publikum møter Maud
Maud legger til kai i Vollen
Maud på vei inn til Vollen havn
Escorte av fritidsbåter følger Maud
Maudepå vei inn til Vollen
Roret på Maud
Maud følges av fritidsbåter
Maud slepes inn Oslofjorden
Selfie av sjefen Jan Wangaard.
Mannskapet på Tandberg Polar

Maud hjemme i Vollen

100 år etter at Amundsen kastet loss med Maud kom polarskuta i dag tilbake til Vollen i kuling og regn. Se bildespesial.

Publisert Sist oppdatert

Vollen

Over hundre fritidsbåter seilte, rodde, kjørte og kretset rundt «Maud» innover fjorden fra Drøbak til Vollen i Asker, mens den gamle polarskuta ble slept innover i dorgefart av en slepebåten «Tandberg Polar» fra Farsund.

På brygga i Vollen stod ordfører Lene Conradi og tok i mot «Maud» og mannskapet med Jan Wangaard i spissen. Hundrevis av mennesker var møtt opp på land for å hilse Maud velkommen hjem kl 13 i dag. NKR og flere nettaviser sendte direkte fra begivenheten.

Christian Jensen

Innseilingen fra Drøbak til Vollen var ikke helt udramatisk. Rett før klokken 11 ble det tilløp til litt dramatikk da en fritidsbåt fikk problemer og drev rett inn i «Maud». Heldigvis gikk det bra med alle de involverte, og begge båtene kunne kjøre videre etter at de som var ombord på fritidsbåten fikk dyttet seg vekk fra polarskuta.

Lørdag ettermiddag ble Roald Amundsens en gang så stolte polarskute "Maud" fortøyd på utsiden av museumsbrygga ved Oslofjordmuseet i Vollen etter å ha blitt trukket i en 34 millimeter tykk wire hele den lange veien fra Cambridge Bay nord i Canada og tilbake til der hun ble spesialbygd for polfareren av Vollens store sønn, skipskonstruktør Christian Jensen, for over 101 år siden.

Nordøstpassasjen

«Maud» ble bygget på stranden i Maudbukta, der Oslofjordmuseet nå ligger, og der ble hun sjøsatt 7. juni 1917. Etter å ha seilt og gjort vitenskapelige observasjoner gjennom Nordøstpassasjen i 1918-24, gikk Amundsen konkurs og "Maud" ble solgt på tvangsauksjon. Hun forliste i Cambridge Bay nord i Canada i 1930.

Etter at Asker kommune først sikret seg eierrettighetene til "Maud" ved å kjøpe henne for én dollar av Hudson’s Bay Company, har Tandberg Eiendom AS overtatt prosjektet med å bringe polarskuta tilbake til Vollen. Prosjektet "Maud returns home" ble startet for syv år siden, med Asker-mannen Jan Wanggaard som ekspedisjonsleder.

Vinterhavn

29. juli 2016 ble skuta hevet etter 86 år under vann. 28. august i fjor startet det lange slepet av den gamle damen, trygt fastspent på lekteren "Jensen" – og trukket av slepebåten «Tandberg Polar». I perioden frem til 17. september ble hun loset gjennom Nordvestpassasjen og inn til den lille kystbyen Aasiaat på Grønland, der hun lå i vinterhavn.

Siste etappe av «Mauds» lange reise hjem startet søndag 24. juni i år. Slepet gikk sørover langs østkysten av Grønland via Nuuk (Godthåb) og Kapp Farvel, videre nordover igjen langs vestkysten av Grønland – inntil de slapp seg ut på Atlanterhavet i retning Island. Fredag 20. juli nådde ekspedisjonen Vestmannaøyene på sørkysten av Island. Slepet fortsatte til havnebyen Klaksvik på Færøyene, som de forlot 2. august.

Tre døgn senere var «Maud» tilbake i norsk farvann, da ekspedisjonen passerte Hellisøy fyr med kurs for Bergen. Skuta klappet til kai kl 13 i dag. Etter planen skal det nå bygget et museum for «Maud» i Vollen.

 Les mer om «Maud» på Wikipedia