Ny importør for Sessa Marine

POPULÆR SERIE: Forrige gang Sessa Marine var representert i Norge, var særlig Key Largo-serien relativt populær.

Satser på Sessa i Norge

Etter flere års fravær på det norske markedet, er det klart for relansering av kjente båtmodeller som Key Largo fra italienske produsenten Sessa Marine. Denne gangen med importør basert i Holmestrand.

Publisert Sist oppdatert

– Forrige gang Sessa Marine var representert i Norge, var det Oslo Båtsenter som sto for import av de større modellene med innenbordsmotor fra Sessa Marine, forteller Christian Eyde, som den gang var ansatt i daværende Oslo Båtsenter. Etter ti års pause fra båtbransjen, etablerte han i fjor selskapet Viamarine i Holmestrand og satser nå på salg av AMT-båter, Pioner, det svenske RIB-merket Rupert – og Sessa.

Krevende situasjon

TILBAKE: Etter ti år i anleggsbransjen, satser Christian Eyde blant annet som importør for Sessa Marine.

– Jeg kjenner båtene godt fra tidligere, og de har et godt navn i Norge. Det er anslagsvis solgt mellom 500 og 600 Sessa-båter her i landet, og Key Largo-serien var spesielt populær, forteller Eyde, som sier han har lyst til å se hva som bor i båtene og hva han kan få ut av dem på det norske markedet.

Men leveransesituasjonen i båtbransjen tilsier imidlertid en forsiktig start for det ferske agenturet.

– I første omgang satser vi mot 2023. For 2022 er det veldig lite som er tilgjengelig totalt sett slik leveransesituasjonen er i båtbransjen for øyeblikket. Primært blir fokus å jobbe for 2023-leveranser, men vi håper at vi får inn noen båter til utstillingen i 2023, sier Eyde.

Volummodeller

– Hvilke av båtene vil du primært satse på?

STORT: Den nyetablerte forhandleren i Holmestrand vil foruten de mindre Key Largo-båtene også ha Sessas større innebordsmodeller i porteføljen.

– For Norge er Key Largo 24 og Key Largo 27 veldig egnet og som det er solgt flest av her i landet. Men Sessa har også en 38-foter som er veldig fin. De har også flere flybridgemodeller som jeg mener står seg godt i konkurranse i det norske markedet, henholdsvis 42 og 44 fly, samt 47 Cruiser. Men volum blir det ikke i det segmentet, sier Eyde.

Som Yamaha-forhandler vil Viamarine levere Sessa-båtene med Yamaha på akterspeilet.