Cannes Yachting Festival
Tar opp kampen med skandinavene
Med nylanseringen RYCK tar tyske Hanse opp kampen med Axpoar, Nimbus og Saxdor i det populære weekendcruiser-segmentet. Se bildespesial av nyheten her.
Det kan virke som om alle for tiden vil ha weekendcruisere, og tyske Hanse vil ikke overlate dette markedet til skandinaviske og sør-europeiske konkurrenter.
RYCK Yachts er et helt nytt merke fra Hanse, oppkalt etter en liten elv som renner forbi verftet i Greifswals i det som en gang var Øst-Tyskland. Med nyheten sikter tyskerne seg inn mot sporty båtfolk i weekender-segmentet.
HanseYachts AG er blant Europas største båtprodusenter, og fra før av har Hanse både Sealine og Fjord i porteføljen av motorbåter. Ifølge pressetalsmann Morten Strauch hos Hanse Yachts, har de fått inn 100 bestillinger på båten allerede. Den har en basispris for naken båt uten motor på 65 000 euro, men prisen stiger forbi en million kroner med motor og utstyr.
Båten er designet av Bill Dixon, og båten som ble lansert i Cannes er 28 fot lange (skroglengde) RYCK 280. Båten på var utstyrt med en 300 hk Mercury utenbordsmotor. Den er merket i CE-kategori C for kystnære farvann med åtte personer ombord. Båten kan fraktes på henger etter bilen.
RYCK 280
Lengde: | 9,16 meter |
Bredde: | 2,81 meter |
Vekt: | 2007 kg |
Motor: | 250-350 hk |
RYCK 280 har moderne linjer med negativ baug og steppet skrog. Det er en walkaround weekendbåt med stor solseng forut, styrekonsoll med T-topp og L-sofa akter. Under fordekket er det lugar med stor dobbelkøye, litt stueplass, toalett og kokemuligheter.
Båten er utstyrt med stor badeplattform med dusj på hekken, og henvender seg til et sporty publikum som vil fiske, stå på vannski, men også sole seg og slappe av på vannet, får Båtmagasinet opplyst.