Cannes Yachting Festival

Stø kurs med halvering av drivstoff

Fountaine Pajot MY4.S har verdenspremiere på Cannes Yachting Festival, og den norske importøren sier at drivstofforbruket er halvparten av tilsvarende enskrogsbåt.

Publisert Sist oppdatert

Katamaraner (båter med to skrog) har de siste årene tatt stadig større andeler i seilbåtmarkedet. Nå kommer motorkatamaranene for fullt. I Cannes opptar katamaraner stadig mer av bryggeplassen. Blant dem er nyheten MY4.S fra franske Fountaine Pajot, som i Norge importeres av Jarle Grytli i ScanCat. Båten måler 40 fot med badeplattform (12,2 meter), og snaue 37 fot uten. Bredden er 17 fot (5,15 meter).

–Fordelen med katamaraner er at de er brede og dermed byr på god plass og komfort. I sjøen er de stabile og planer fjellstøtt på to skrog. Konstruksjonen gir betydelig mindre vannmotstand enn enskrogsbåter, som igjen senker drivstofforbruket med 40-50 prosent, sier Grytli til Båtmagasinet.

MY4.S er en bakveggbåt med usedvanlig stor bredde. Den kan fås med tre eller fire kabiner og to bad. Kabinene er plassert nede i skrogene. Mellom skrogene oppe er det et stort rom med salong og bysse og 360 graders utsikt, samt en bod med vaskemaskin og stueplass.

På akterdekket er det en bred sofa og salongbord, og akterdekket er skjermet av en hardtop som forlenges helt tilbake til badeplattformen av en softtop. Forut er det en stor solseng og dollbordene er brede for enkel passasje på denne båten.

Standard er båten utstyrt med to Yanmar-maskiner som hver yter 150 hestekrefter, og i brosjyren oppgis farten til 22 knop. Deplasement er 15,1 tonn.

–Denne båten har jeg tro på for det norske markedet, sier Grytli som har delt ut 40 billetter til nordmenn til Cannes Yachting Festival i år. Mens vi prater sammen får han en telefon fra en nordlending som har vunnet i Lotto, og som er i markedet for en av de større katamaranene til Fountaine Pajot.

Powered by Labrador CMS