Utvikler nytt bunnstoff
Shipfix er trukket fra markedet, men virkestoffet skal returnere i et nytt produkt.
Teknologien som har ledet til den anti-gro-effekten i Shipfix videreføres i et nytt produkt som vil komme på markedet i 2018.
Jan Helgesen fra Bodø fikk stor oppmerksomhet i fjor da han frontet Shipfix, et tilsetningsmiddel som han hevdet økte bunnstoffets egenskaper. Helgesen demonstrerte virkestoffets harmløse side ved å spise det. Uten godkjenning ble salget av Shipfix stoppet.
Kostbar godkjenning
Det er det nye selskapet JoHHag AS som skal utvikle og selge produktet. I forbindelse med søknadsprosessen vil det i år kun bli begrenset og vitenskapelig testing finne sted.
Strenge krav fra EU gjør at det er en tung jobb for små bedrifter å komme noen vei med gode ideer.
I Å få ett nytt middel gjennom EUs godkjenningsprosess er svært tidkrevende og kostbart. Det er bare større kjemiske bedrifter som har midler for å få til det. Prosessen gjør det komplisert for små aktører.
EU-direktivet (Biocid-direktivet) krever godkjenning av alt som motvirker groe uten at dette nødvendigvis er giftig. Dersom et produkt har en preventiv effekt, så skreves det særskilt søknad.
– Selv om vi hadde fått det godkjent, så ville vi ikke fått det lovlig i salg så lenge det blir innblandet i en annet bunnstoff, forteller Jan Willy Hagen i selskapet Johhag. Johhag er selskapet som nå skal ta Shipfix videre, og skal samarbeide med en erfaren malingsprodusent.
Dokumentert testing
– Vi holder nå med å utvikle et nytt produkt. Før dette kan selges kommersielt må vi utføre dokumentert teting samt at en godkjenning må foreligge. Denne prosessen er vi nå i gang med, forklarer Jan Willy Hagen.
Testet i 2016
Vi delte skroget og blandet inn Shipfix i bunnstoffet 034 fra Seajet. Vi opplevde lite groe, bare litt slim, både på området med Shipfix, og området med vanlig bunnstoff. Det er dermed vanskleig å konkludere med tilsetningstoffets effekt. Vi kommer tilbake med testing straks JoHHag AS har sitt produkt klart.