Nylig brant flere båter i Klenevågen på Bømlo.

Stadig flere båter brenner

Åtte prosent av norske båteiere har opplevd en brann eller tilløp til brann i en båt, viser en ny undersøkelse fra forsikringsselskapet If.

Publisert Sist oppdatert

– En ledning koblet til nabobåtens 12 Volt-anlegg sto i full fyr.  Det luktet som svidd gummi. Hadde jeg ikke oppdaget dette og tatt ut hadde båten sannsynligvis brent ned og gjort skader på de andre båtene på brygga, forteller en båteier i en pressemelding fra forsikringsselskapet If.

Les også: Storbrann i båthavn

Brann i elektrisk anlegg.

Båteieren er ikke alene. Ifølge en representativ undersøkelse som If har fått utført blant nordmenn over 18 år som har vært i båt i løpet av de siste fem årene, hadde hele 8 prosent av disse opplevd brann eller tilløp til brann i båt. 

- Det tyder på at det er langt flere tilløp til branner i norske fritidsbåter enn vi tidligere har trodd. Feil på og feilbruk av båtenes elektriske anlegg er en av de aller viktigste årsakene til båtbrann. Det er derfor all grunn til å advare mot feil og for tøff bruk av båtens elektriske anlegg, sier kommunikasjonsrådgiver i If, Gunhild Gjølstad.

 

 

Les og se video: Slik sjekker du det elektriske anlegget

Stadig flere båtbranner

I fjor bisto Redningsselskapet med brannslokning hele 101 ganger. Det er en kraftig økning sammenliknet med 2017 hvor de hadde 75 slokningsoppdrag.

- Vi registrerer at det er stadig flere båtbranner på sjøen. Vi ser også stadig oftere at disse brannene skyldes at det elektriske anlegget overbelastes, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Frode Pedersen.

Les også: Dette bør du sjekke når du kjøper båt (for Båtliv-abonnenter)

Ifølge Finans Norge fikk de i fjor inn 261 meldte skader i forbindelse med fritidsbåtbranner. I alt forårsaket brann skader for mer enn 30 millioner kroner på norske fritidsbåter i 2018.

Les også: Dette frykter båtfolket med

56 prosent av båtførere sjekker sjelden eller aldri brannslokningsapparatet

- Tar det fyr i en båt som ofte består av ekstremt masse brennbart materiale går det veldig fort før den er totalt nedbrent. Da er det skremmende at i vår undersøkelse oppgir over halvparten av de spurte at de aldri eller færre ganger enn en gang i året sjekker at brannslukningsutstyret om bord virker, sier Ifs kommunikasjonsrådgiver Gunhild Gjølstad.

 For et par år siden brant det i Stjørdal Båtforening. Les om brannopplevelsern her: Når det verste skjer