Leder: Min Horisont

5 AV 100: Elektriske fremdriftsløsninger og elbåter utgjorde cirka fem prosent av utstillerne under årets Boot i Düsseldorf.

Bom om «boom» i elbåtindustrien

I motsetning til det visse i båtbransjen sier så er det ikke slik at «alle» båtprodusenter nå prøver å gå elektrisk.

Publisert

Under båtmessen i Düsseldorf i slutten av januar ble det vist et antall eldrevne båter. Det fikk fremtredende representanter fra en fortsatt liten del av båtbransjen til å proklamere i sosiale medier at båtindustrien på mindre enn seks måneder hadde tatt et stort steg i retning av omstilling til elektrisk fremdrift.

Vedkommende fastslo også at det under Boot Düsseldorf ble klart at den elektriske kategorien nå er inne i en «boom» og at alle tradisjonelle båtprodusenter forsøker å gå i retning av elektrisk fremdrift – så raskt som mulig.

Faktum er at av 1500 utstillere under Boot Düsseldorf i år, sto utstillere av båter med elektrisk fremdrift eller fremdriftsløsninger for fem prosent. At en rekke produsenter er i ferd med å utvikle båter tilpasset en eller annen elektrisk drivlinje, er utvilsomt korrekt. Men når man kaster et blikk på de forskjellige fremdriftsløsningene, så er mange av dem – forsiktig sagt – på et svært tidlig stadium i utviklingsprosessen. Naturligvis med noen ytterst få, hederlige unntak.

Faktum er at av 1500 utstillere under Boot Düsseldorf i år, sto utstillere av båter med elektrisk fremdrift eller fremdriftsløsninger for fem prosent.

At selv Mercurys første elmotor Avator 7.5e koster tre ganger så mye som en vesentlig kraftigere påhengsmotor på 2,5 hk bør være en forfriskende realitetsorientering.

Markedssjef Marcus Jungell i elbåtprodusenten X Shore kunne i et intervju med Båtmagasinet under Boot fortelle at deres nysatsning X Shore 1 har en rekkevidde på 20 nautiske mil i 20 knop. Da er batteriene tomme. Det er jevngodt med å starte båtturen med 20 liter igjen på bensintanken på en mellomstor daycruiser. Ifølge X Shore er det tilstrekkelig, siden majoriteten av alle båtturer er kortere enn man tror. Det kan bli fatalt den gangen man tror feil.

- De neste fem årene vil vi være sterkt begrenset av batterikapasitet, uttalte nylig Jan Erik Viitala i Axopar Boats i et intervju med Båtmagasinet. Sjefen for Sleipner, Ronny Skauen, sier i et intervju i denne utgaven at veien mot lavere utslipp på kort sikt går via effektivisering av eksisterende teknologi. Fra Volvo Penta, verdens største produsent av fritidsbåtmotorer, er signalene at utviklingen mot en 100 prosent elektrisk fremtid står foran en fase der vi må nøye oss med hybridløsninger som går elektrisk deler av tiden.

Alle er vi tjent med omstilling til mer bærekraftig teknologi, som utvilsomt kommer. I mellomtiden tror vi 5 prosent elektrisk er mer realistisk enn 100 prosent.