Båten Min

SALONGKRYSSER: Linjene til Richard G. Furuholmen er lett gjenkjennelige i den moderne tolkningen av en klassisk salongkrysser.
FORPIGGEN: Stor køye i forpiggen, også her med nydelige trearbeider.
PLATTGATTER: Båtbyggeren har latt seg inspirere av konstruktør Richard G. Furuholmens typiske plattgatterdesign.
SALONG: Den fine salongen er plassert høyt og luftig i styrhuset.
BYSSE: På styrbord side i styrhuset er en innholdsrik, stor bysse plassert. God ståhøyde og mye av lys fra vinduer og tak.
SELVGJORT: Jan Christophersen vil ikke snakke om hvor mange timer han brukte på å byggen den 56 fot lange yachten som er inspirert av Furuholmens.
SELVBYGGER: Romslig er et dekkende ord for førerposisjonen. Herfra er det også skyvedør ut til dollbord.
LUGAR: Nedgang til stor midtskips lugar.
STORE ROM: Akter for styrhuset er det et stort og åpent rom. Kanskje plass til en stor spisestue?
EGET BÅTBYGGERI: Jan Christophersen utenfor sin prakteiendom på Nes ved Husvik. Bak den store porten til venstre skjuler det seg et båtbyggeri og innendørs opplagsplass. Det er her yachten er bygget.

Bygde plattgatter-yacht inspirert av Furuholmen

Hva gjør du om drømmebåten ikke finnes i noen brosjyre? Jo, du bygger den. Jan Christophersen gjorde akkurat det, selv om det tok veldig lang tid. Men når en selvbygger skal skape hver miste detalj på en 56 fots yacht i sitt eget båtverksted, ja da tar det tid...Se bildespesial!

Publisert Sist oppdatert

– Ikke spør hva det har kostet eller hvor mange timer som ligger bak. Det er ikke viktig. Resultatet ble bra det, om jeg skal si det selv. Det må være poenget, sier båtbyggeren fra Husvik i Tønsberg.

Jan Christophersen (75) har hatt båtdilla helt siden guttedagene, og når interessen for båt utviklet seg til trangen om å bygge noe selv, tok det litt av, kan vi si forsiktig. Yachten med det kryptiske navnet T1 duver ved den flotte brygga hjemme på eiendommen på Husvik. Hun er imidlertid ikke den eneste han har bygget. På tunet ligger også en fire fot bred 30-foter som i konstruksjon er en krysning mellom motor- og seilbåt. Ideen var å ta det beste ut av to verdener, sier han, men riggen er aldri satt på og prosjektet som sådan ser ut til å ligge i dvale.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER