Brukttest - Ibiza 24 Touring

Bruktbåttest av Ibiza 24 Touring

John Olav Aspaas i Brevik og familien har alltid hatt båt. Etter ti år med ferieturer i en Bavaria 33 Sport, falt valget på en mindre daycruiser med overnattingsmulighet. – Et valg motivert av ønsket om ha mindre dårlig samvittighet, sier Aspaas.

Publisert Sist oppdatert

Jeg var motivert av noe som var enklere å holde vedlike og ikke binde så mange penger i båt, forteller Aspaas om valget familien gjorde for to år siden.

– Kombinasjonen av lite bruk og kostnadene med service på to motorer og øvrig vedlikehold hvert år sto ikke i forhold. Forutsetningen for å kjøpe en mindre båt var at vi fant en med overnattingsmulighet og utenbordsmotor.

– Vi ville prøve båtlivet og kjøpte først en 26 fots Four Winns som vi hadde tre-fire år. Etter hvert innså vi at vi måtte ha en større båt. Og da falt valget på en Bavaria 33 Sport med to Volvo Penta KAD 44-motoer. Den hadde vi i ti år og var på lange ferieturer, blant annet til Danmark og Sverige. Etter hvert som ungene vokste til var det ikke så aktuelt for to søsken å dele lugar lengre, og da endte vi opp med en Ibiza 24 Touring som oppfylte vårt ønske om overnattingsmulighet og toalett, forteller Aspaas.

FAKTA
Produsent:Ibiza Boats AS
Konstruktør:Helge Duus
Byggeperiode:2003 - 2014
Modellhistorie:
2003-2014:Ibiza 24 Touring
Vanlige motoralternativer
- alternativ 1:Yamaha F225
- alternativ 2:Suzuki 225 hk
- alternativ 3:Suzuki 300 hk
Gangtid motor:670 timer
Pris som ny i 2007:Cirka 600 000 kroner
Testbåt sist omsatt for:Cirka 280 000 kroner
SPESIFIKASJONER
Største lengde:7,72 meter
Største bredde:2,50 meter
Vekt tørr båt:Cirka 1 400 kg
Kapasiteter
- Ferskvann:25 liter
- Drivstoff:200 liter

NED I STØRRELSE: Etter ti år med familieturbåt, valgte John Olav Aspaas og familien å bytte seg ned i størrelse for å frigjøre kapital og ha mindre dårlig samvittighet.
NED I STØRRELSE: Etter ti år med familieturbåt, valgte John Olav Aspaas og familien å bytte seg ned i størrelse for å frigjøre kapital og ha mindre dårlig samvittighet.
GENERASJONSSKIFTE: 24 Touring hadde både kartbord og plass til plotter. Senere ble førerkonsollen oppgradert med plass til større plotter.
GENERASJONSSKIFTE: 24 Touring hadde både kartbord og plass til plotter. Senere ble førerkonsollen oppgradert med plass til større plotter.

– Båten passer veldig godt til den bruken vi har i dag. Det er en tidløs båt, gjennomført norsk kvalitet og et veldig bra skrog. Selv om den har 15 år på kjølen er det masse båt igjen her, og motoren har kun gått 670 timer, sier Aspaas.

Hva får du for pengene?

I skrivende stund, medio juli 2022, ligger det 13 Ibiza 24 Touring på finn.no. Prisene ligger i området 350 000 til 450 000 kroner.

Båten vi testet ble kjøpt helt i starten av pandemien, og usikkerheten i markedet på det tidspunktet ga nåværende kjøper en ekstra rabatt. Han betalte nemlig kun 280 000 kroner for båten, inkludert henger, og kan regne med å ha sin 24 Touring flere år og likevel få igjen pengene.

Båten er en såkalt Special Edition med full teakpakke, toalett, kartplotter, trykkvann, kalesje, havnepresenning og henger. Den har fått ettermontert Zipwake automatiske trimplan av nåværende eier, samt sjøvannstoalett med septiktank. Kartplotteren er av eldre dato.

I den perioden 24 Touring var i produksjon fra 2003 til 2014 gjennomgikk den flere oppgraderinger. Det forekommer derfor forskjeller i løsninger mellom generasjonen.

PLATTFORM: 24 Touring var en av de første dagsturbåtene som hadde en skikkelig badeplattform rundt motoren.
PLATTFORM: 24 Touring var en av de første dagsturbåtene som hadde en skikkelig badeplattform rundt motoren.
SOSIAL: Uteplassen på Ibiza 24 Touring er svært sosial og komfortabel, noe som bidrar til dens popularitet på bruktmarkedet.
SOSIAL: Uteplassen på Ibiza 24 Touring er svært sosial og komfortabel, noe som bidrar til dens popularitet på bruktmarkedet.

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat:Mercury
Modellbetegnelse:Verado 275
Årsmodell:2007
Drivstofftype:Bensin
Ytelse hk:275
Antall sylindere:6
Max turtall ihht produsent:5 600 – 6 400 omdr./min.
Max turtall i test:6 200
Type fremdrift:Utenbords
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type, antall og størrelse
(forbruk):1x115 Ah
- type, antall og størrelse
(start):1x115 Ah
NOEN MÅL I CM
Dollbord, bredde:-
Akterdekk:-
Ståhøyde
- lugar:117
- under kalesje:180
Køyemål
- hovedkøye:110x220
FART OG STØY
Max turtall:6 200 omdr./min.
Max fart:44 knop
Marsjfart:30 knop
Max støy¹):- dBA
Støy ved marsjfart:- dBA
TEKNISK SJEKKLISTE –
IBIZA 24 TOURING
KontrollpunktTilstand i testbåt
CE-merking:OK
Motor/fremdrift
- servicer fulgt:OK
- starter lett:OK
- lytt etter ulyder:Ingen.
- styring:Presis og smidig.
- motorspak:Presis og smidig.
Fuktskader:Ingen synlige.
Lekkasjer:Ingen synlige.
Skroggjennomføringer:Ukjent.
Elektrisk anlegg:-
Ladespenning:OK
Elektronikk:OK
Puter og polstring:I god bruksstand

Bruksegenskaper

Ibiza 24 Touring er en veldisponert daycruiser med overnattingsmulighet og svært funksjonell og sosial layout. Båten var helt fra idéstadiet tilpasset de store, tunge firetakts utenbordsmotorene som for alvor gjorde sitt inntog ved lanseringen i 2003. 24 Touring har en helt marginal planingsterskel, og skroget er meget harmonisk og forutsigbart helt opp til toppfarten på 44 knop. Båten er godkjent for motorer opp til 300 hk.

24 Touring har ikke dollbord og man tar seg om bord via det store fordekket, gjennom en bred luke i den solide vindskjermen og ned en imponerende romslig trapp. Til tross for utenbordsmotoren, har båten en badeplattform i ordets rette forstand. Gode bevegelsesmuligheter rundt motoren og en akterbenk med vendbart ryggstø, gjør den aktre delen av uteplassen velegnet til ulike aktiviteter. Ryggstøet på akterbenken, L-sofaen og passasjerplassen kan vendes slik at man kan tilpasse seg ulike situasjoner om bord, eventuelt finne velegnete posisjoner i forhold til solen. Foran passasjerplassen er det en liten vask med hånddusj, og et skikkelig gripehåndtak som også kan brukes til tørking av for eksempel et kopphåndkle. Bordet har to plasseringer, en helt akter mellom akterbenken og L-sofaen, og en foran L-sofaen i tilknytning til førerplassen.

En bred skyveluke fører ned til lugaren under dekk. Dørkarealet er litt trangt, men til gjengjeld er køya stor nok til to personer, pluss eventuelt et barn. På styrbord side er det tilrettelagt for et bærbart toalett, som i vår testbåt i senere tid er blitt erstattet med et sjøvannstoalett.

OVERNATTING: En fullverdig køye gir overnattingsmulighet for to under dekk. Nåværende eier har byttet ut porta potti-løsningen med sjøvannstoalett.
OVERNATTING: En fullverdig køye gir overnattingsmulighet for to under dekk. Nåværende eier har byttet ut porta potti-løsningen med sjøvannstoalett.

Båtmagasinets vurdering

Ibiza 24 Touring er en av de mest solgte daycruiserne i sin klasse i Norge. Prisene er svært stabile og har i senere har steget noe. Kombinasjonen av båtens sosiale og komfortable dekkslayout, gode overnattingsmulighet og sjøegenskaper, gjør dette til en av markedets mest attraktive daycruisermodeller i et overkommelig prisleie. Nåværende eier har uten tvil gjort en svært god handel.

POPULÆR: Ibiza 24 Touring er ettertraktet på bruktmarkedet, og det ligger båter ute med motorer fra Yamaha, Suzuki og Mercury.
POPULÆR: Ibiza 24 Touring er ettertraktet på bruktmarkedet, og det ligger båter ute med motorer fra Yamaha, Suzuki og Mercury.

Teknisk tilstand

  • Plast
  • Svært velholdt og uten skader.
  • Motor og fremdriftssystem
  • Motoren har kun 670 timer på telleren og ligger dermed på snittet med cirka 40 driftstimer i året.
  • Skroggjennomføring/drenering
  • Ingen tegn til lekkasjer. I god stand.
  • Lekkasjer/vannskader
  • Båten fremstår som helt tett, uten lukt.
  • Elektronikk/elektrisk
  • Båten er utstyrt med kartplotter fra 2007 og nyere Zipwake automatiske trimplan.
  • Interiør
  • Puter, polstring og dekk er i god stand.