Test - Westline 27

LASTEROM: Under akterdekket er det stueplass og adkomst til batterier, vinsj, styring og dieselfilter.
ROMSLIG: Westline 27 har et fullverdig toalettrom med sjøvannstoalett og greit med stueplass.
LUGAR: Det er soveplass til to personer under dekk forut. Ved nedgangen er det en enkel byssemodul.
JUSTERING: Konsollen med ratt og hendel kan justeres elektrisk til optimal vinkel.
OVERSIKT: Både fører og passasjerer har godt utsyn i styrhuset.
UTVENDIG: Styreposisjonen på akterdekket er hensiktsmessig ved mange aktiviteter som fiske.
ANTISKLI: Dekket har skikkelig antisklibehandling i gelcoaten.

Test av bakveggbåten Westline 27

Westline 27 er et etterlengtet alternativ i sitt segment: En effektiv styrhusbåt med akseldrift skreddersydd for det nordiske skjærgårdslandskapet. En ung båtbygger fra Fjällbacka har truffet spikeren på hodet.

Publisert Sist oppdatert

Wesstline 27 er prima bohuslänsk båtbyggerkunst. Både Targa og Sargo har sitt opphav i akseldrevne båtmodeller fra områdene rundt Østersjøen, og Sargo (tidligere Minor) holdt lenge fast ved akseldrift på en del av sine modeller. Disse båtene har imidlertid måttet vike plassen for båter med drev- eller utenbordsløsninger som følge av økende krav til fart og plass ombord. Og det var nettopp mangelen på gode alternativer i markedet som fikk den unge båtbyggeren André Nordhvalen (36) inn på tanken om et eget design. Han er oppvokst på Musö i Bohusläns skjærgård, er fjerde generasjons båtbygger og driver i dag Långsjø Båtbyggeri AB i Fjällbacka. Han savnet en 25 fots akseldrevet styrhusbåt som kunne brukes året rundt og gå økonomisk med en singel motor. Resultatet ble båtmodellen Manko som etter utprøving og modifisering fikk modellbetegnelsen Manko 27.

Ideen kom 2014 og den første prototypen ble en halvplanende 24-foter som var en ren arbeids- og transportbåt. Basert på tilbakemeldingene de fikk, vokste båten en fot og skroget ble videreutviklet for å kunne innfri ønsket om en marsjfart rundt 18 knop og overnattingsmuligheter under dekk. Det slo an og den lille nisjeprodusenten bygget en båt i året frem til 2021. Interessen for båten vokste imidlertid mer enn Långsjö Båtbyggeri klarte å levere, og de ønsket ikke å trappe ned produksjonen av sin hovedsatsning Långsjösnipan som de leverer rundt 35 av per år. En langsiktig løsning tok form da Sargo-importør Frode Gamlestøl i Norge ville bli forhandler og bestilte 10 båter, som i sin tur ga støtet til at det ble attraktivt for Westline Boats AS i Trollhättan å ta over produksjon og rettigheter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER