Princess 480

VELHOLDT: Motorene har 1500 timer på
telleren og motorrommet bærer preg av systematisk vedlikehold.
VELHOLDT: Motorene har 1500 timer på telleren og motorrommet bærer preg av systematisk vedlikehold.
FOR TO: Ved førerplassen er det sitteplass
til to i fartsretningen. De øvrige passasjerene
må nøye seg med noe mindre utsyn fra salongen.
FOR TO: Ved førerplassen er det sitteplass til to i fartsretningen. De øvrige passasjerene må nøye seg med noe mindre utsyn fra salongen.
GOD PLASS: Den øvre salongen byr på
rikelig med sitteplasser i to motstående sofaer
GOD PLASS: Den øvre salongen byr på rikelig med sitteplasser i to motstående sofaer
SOSIAL LØSNING Den store U-sofaen på flybridgen er en viktig kvalitet ved Princess 480.
SOSIAL LØSNING Den store U-sofaen på flybridgen er en viktig kvalitet ved Princess 480.
MASTERCABIN: Hovedlugaren forut har
en midtstilt køye med god plass på begge sider.
MASTERCABIN: Hovedlugaren forut har en midtstilt køye med god plass på begge sider.
TIDLØS: Princess 480 har et tidløst design,
noe som også bidrar til god annenhåndsverdi.
TIDLØS: Princess 480 har et tidløst design, noe som også bidrar til god annenhåndsverdi.
DINETTE I stedet for en tredje lugar, har Princess 480 en spisegruppe i tilknytning til byssa under dekk
.
DINETTE I stedet for en tredje lugar, har Princess 480 en spisegruppe i tilknytning til byssa under dekk .

Betydelig verdiøkning på fire år

Lars Wian fra Telemark er en ihuga båtmann som går systematisk til verks i vedlikeholdet av sin 1998-modell Princess 480. Han kjøpte båten i 2018 for 1,75 millioner kroner. Etter fire år regner han med å kunne selge båten for rundt 2,4 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Bruktbåtmarkedet har tatt en overraskende vending de to siste årene, og i mange segmenter har bruktbåtprisene hatt en positiv utvikling. Enkelte bransjeaktører hevder at prisene på brukte båter har steget så mye som 20 prosent de siste to årene. Den utviklingen har Lars Wian kunnet nyte godt av, etter at han kjøpte familiens Princess 480 på høsten for fire år siden. Lars Wian følger nøye med på båttypen i bruktmarkedet, og om han hadde solgt båten nå regner han med å få over 2,4 millioner kroner for den 24 år gamle båten.

FAKTA:
PRODUSENT:Princess Yachts International plc.
KONSTRUKTØR:Bernard Olesinski
BYGGEPERIODE:1997-1998
MODELLHISTORIE:
1997-1998:Princess 480
VANLIGE MOTORALTERNATIVER
- ALTERNATIV 1:Volvo Penta TAMD 73P
- ALTERNATIV 2:Caterpillar 3208 TA
GANGTID MOTOR:1500 timer
PRIS SOM NY I 1982:Ukjent
TESTBÅT SIST OMSATT FOR:1 750 000 kroner
NYTTIGE LINKER:www.princess.co.uk
BRUKTBÅTKONTRAKT:www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER
STØRSTE LENGDE:14,63 meter
STØRSTE BREDDE:4,33 meter
VEKT TØRR BÅT:Cirka 15 000 kg
KAPASITETER
- DRIVSTOFF:1600 liter
- FERSKVANN:700 liter
- SEPTIK:220 liter
- VARMTVANN:60 liter

FORNØYD: Lars Wian kan glede seg over en svært positiv prisutvikling i bruktmarkedet de siste to årene.
FORNØYD: Lars Wian kan glede seg over en svært positiv prisutvikling i bruktmarkedet de siste to årene.

Økt med 600 000

– Jeg betalte 1 750 000 kroner for den på høsten, som nok var ganske gunstig. Jeg vet at det nylig ble solgt en tilsvarende båt, men med kort badeplattform. Den lå ute for 2 490 000 kroner og den ble solgt på ganske kort tid, ifølge Lars Wian.

– Prisene avhenger selvsagt mye av båtens tilstand og hva de er utstyrt med, utdyper Princess-eieren.

– Akkurat Princess 480 er det ikke så mange av i Norge, men det er faktisk tre stykker av dem her i Grenland. Såvidt jeg vet ble båten lansert som Princess 470 med kort badeplattform og jolledaviter i 1997, og så kom det en versjon med lang plattform i 1998. Den lange badeplattformen er en klar fordel når du skal gå ombord og iland, påpeker Lars, som har nettopp denne versjonen.

LANG PLATTFORM : Princess 480 ble levert i versjoner med både kort og lang bade - plattform . Vår testbåt hadde den praktiske , lange varianten .
LANG PLATTFORM : Princess 480 ble levert i versjoner med både kort og lang bade - plattform . Vår testbåt hadde den praktiske , lange varianten .

Princess har hatt et mylder av betegnelser og versjoner på og av sine modeller gjennom historien. Mange av modellene ble dessuten produsert under én modellbetegnelse i relativt korte perioder før de ble videreutviklet og kom med nye navn i oppgraderte varianter. Ifølge Wikipedia ble 480 fly produsert mellom 1995 og 1997, mens den på Princess sin oversikt over historiske modeller ikke engang er nevnt. Der finnes kun Princess 460, som ble produsert mellom 1997 og 1999.

At Princess har hatt en rekke flybridgemodeller i størrelsen mellom 42 og 47 fot på programmet gjennom flere tiår, vitner om at disse båtene treffer markedet godt, og i 2019 kom foreløpig siste generasjon av Princess F45 inn i porteføljen.

I skrivende stund, ultimo mars 2022, finnes det ingen Princess 480 til salgs på finn.no.

TIDLØS: Princess 480 har et tidløst design, noe som også bidrar til god annenhåndsverdi.
TIDLØS: Princess 480 har et tidløst design, noe som også bidrar til god annenhåndsverdi.

MOTOR OG FREMDRIFT
MOTORFABRIKAT:Volvo Penta
MODELLBETEGNELSE:TAMD 73P
ÅRSMODELL:1998
DRIVSTOFFTYPE:Diesel
YTELSE HK:2x430
ANTALL SYLINDERE:6
MAX TURTALL IHHT PRODUSENT:
2600 omdr./min.
MAX TURTALL I TEST:2600 omdr./min.
TYPE FREMDRIFT:Aksel

ELEKTRISK ANLEGG
BATTERIBANK:4x180 Ah (forbruk)
2x180 Ah (start)
LADESPENNING I VOLT FORBRUK:-
LADESPENNING I VOLT START:-
HVILESPENNING I VOLT FORBRUK:-
HVILESPENNING VOLT START:-

NOEN MÅL I CM
STÅHØYDE
- STYRHUS:197
- TOALETT:188/190
- HOVEDLUGAR:196
- GJESTELUGAR:193
KØYEMÅL
- HOVEDKØYE:165x200
- GJESTELUGAR:60x200 + 70x200

Hva får du for pengene?

At båten er såpass ukjent, gjør det ikke like enkelt å ha en bastant oppfatning om prisnivået på Princess 480. Princess har imidlertid hatt en svært sterk posisjon på det norske markedet gjennom flere tiår, og det er også et stort marked for båtene i Europa, noe som gjør det enkelt å finne sammenlignbare eksempler hos båtmeglere i utlandet.

Lars Wians Princess 480 ble importert brukt til Norge fra England i 2007. Båten er svært velutstyrt, og den bærer preg av systematisk og godt vedlikehold. Dagens eier har kontinuerlig oppgradert båten siden 2018 både teknisk og estetisk, og båten fremstår som i særdeles god forfatning. Innredningen har vært godt beskyttet mot sollys takket være utvendig trekk over vinduene.

NYE PUTER : Nåværende eier har syste - matisk fornyet en rekke komponenter ombord . Blant annet har han fått sydd nye puter både på akterdekk og flybridge .
NYE PUTER : Nåværende eier har syste - matisk fornyet en rekke komponenter ombord . Blant annet har han fått sydd nye puter både på akterdekk og flybridge .

Kalesjen rundt akterdekket er ikke ny, men i god stand. Puter både på flybridge og akterdekk er fornyet i år.

– Da jeg overtok så var begge thrusterne byttet i 2017. På navigasjonssiden er det satt inn nyere plotter på flybridge og nyere autopilot. Septiktank har jeg byttet til en ny og betydelig større på over 200 liter. I den forbindelse byttet jeg også alt av septikslanger. Batteribanken er også fornyet til fire AGM på forbruk og to på start – alle på 180 Ah per stykk, forteller Lars Wian.

Båten er utstyrt med en 12/15 kW Westerbeke generator. Varme kan han få fra tre aircondition-systemer som er originale, men som fungerer bra, samt to 4 kW dieselvarmere.

– De er litt snillere på strømmen enn 5kW, sier Lars Wian, som bruker båten mye også om vinteren. Da holder de varmen ombord gjennom natta med en 4kW. Forøvrig er båten fullutrustet for langtur med to kjøleskap i byssa nede, en kjøleboks i hovedsalongen, ismaskin, oppvaskmaskin og vaskemaskin med tørketrommel integrert. Alt av hvitevarer ombord er basert på 220 V.

Lars Wian var bevisst på motorvalget da han var på utkikk etter en brukt Princess i 2018. Princess 480 ble solgt både med Volvo Penta 73-motorer og med Caterpillar 3208, sistnevnte hovedsakelig for det amerikanske markedet.

– Jeg føler at Volvo Penta er førstevalg i disse båtene. Volvo har et godt utbygd forhandlernettverk og det går ganske kjapt å få tak i deler, sier Wian.

MYE VOLUM : Den åpne dinetteløsningen gir et enormt innvendig volum , noe eieren av testbåten har blitt glad i .
MYE VOLUM : Den åpne dinetteløsningen gir et enormt innvendig volum , noe eieren av testbåten har blitt glad i .
. INNHOLDSRIK : Byssa har alt man trenger for lange ferieturer . Alt av hvitevarer går på 220 V .
. INNHOLDSRIK : Byssa har alt man trenger for lange ferieturer . Alt av hvitevarer går på 220 V .

TEKNISK SJEKKLISTE PRINCESS 480
KONTROLLPUNKTTilstand i testbåt
CE-MERKING:Bygget før kravet
MOTOR/FREMDRIFT
- SERVICER FULGT:Ja.
- STARTER LETT:Umiddelbart.
- LYTT ETTER ULYDER:Ingen.
- STYRING:Presis og fin.
- MOTORSPAK:Presis og smidig.
GEAR:Veksler fint.
FUKTSKADER:Ingen.
LEKKASJER:Ingen.
SKROGGJENNOMFØRINGER:I orden.
ELEKTRISK ANLEGG:I orden.
LADESPENNING:Ikke kontrollert.
ELEKTRONIKK:Delvis fornyet.
PUTER OG POLSTRING:I svært god stand.

Bruksegenskaper

Etter å ha prøvd båtlivet en sommer i en Fairline 43 Targa, lengtet familien Wian så mye tilbake til en lukket båt at de solgte Fairlinen etter bare noen få uker.

– Åpen båt med kalesje funket ikke for meg. Det jeg falt veldig for ved denne båten, er dinetteløsningen (den separate spisesalongen ved byssa, red. anm.) som gir en veldig romfølelse med sikkert gode tre meter fra dørk til oppunder flybridgedekket, forteller Lars, og fortsetter;

– Men nå har det blitt litt flere barnebarn, så da kunne det vært greit med enda en lugar. Siden denne båten har dinetteløsning har den kun to lugarer, en hovedlugar og en gjestelugar med to separate køyer. I tillegg har den en mannskapslugar med adkomst fra akterdekket, hvor vi har brukt den ene køya til vaskemaskin og lagringsplass. Siden behovet for tre lugarer har meldt seg, så har jeg orientert meg litt i retning av den gamle Princess 52, som har midtkabin med skråstilt dobbeltkøye. Den finnes i to versjoner, én med dinette og én med tre lugarer.

Dinetteløsningen skiller Princess 480 fra båter med nordiske løsninger, hvor utsynet fra salongen har høy prioritet. Båter designet hovedsakelig for bruk i Europa, har løsninger som i større grad fokuserer på å redusere innsyn. Lars Wian foretrekker imidlertid denne layouten.

– Det er veldig ålreit med dinetteløsningen: Vi sitter veldig privat og skjermet der nede. Vi veklser mellom å sitte rundt bordet på akterdekket, eller i den lune salongen i tilknytning til byssa, forteller Wian.

Princess 480 er en svært romslig båt med stor dekkssalong. Den innholdsrike og funksjonelle byssa er plassert nede under dekk. Førerplassen er hevet i forhold til salongen. Bysse, førerplass og salong er dermed mer separert enn det som er vanlig i dag. Passasjerene har lite sikt fra salongen under fart. Under dekk er det to separate lugarer og to toalettrom. Gjestelugaren har to enkeltkøyer, mens hovedlugaren forut har en stor dobbeltkøye og separat toalettrom. Takket være en stor akterdør og samme dørknivå, er det sømløs kontakt mellom salongen og det store akterdekket. Det gir en meget sosial og romslig layout der familien kan oppholde seg i flere soner og likevel være sammen.

På flybridgen er det en modul med to sitteplasser i fartsretningen og en romslig U-sofa med bord på styrbord side. Lengst akter, på dekket over akterdekket, er det en stor solseng.

Forbindelsen mellom den utvidete badeplattformen og akterdekket er ivaretatt med en port på babord side. Likevel kan akterdekket by på rikelig med plass i form av en L-sofa som suppleres med løse stoler og bord.

GJESTELUGAR: Den separate lugaren på styrbord side har to enkeltkøyer og god ståhøyde.
GJESTELUGAR: Den separate lugaren på styrbord side har to enkeltkøyer og god ståhøyde.
TO BAD: I tilknytning til hovedlugaren er det et eget toalettrom med dusjavlukke. For øvrige gjester finnes ytterligere ett toalettrom, også det med dusj.
TO BAD: I tilknytning til hovedlugaren er det et eget toalettrom med dusjavlukke. For øvrige gjester finnes ytterligere ett toalettrom, også det med dusj.

BÅTMAGASINETS VURDERING

Princess 480 er en tidløs og attraktiv familiebåt som kombinerer en stor flybridge med et romslig akterdekk. Skal man forholde seg til de offisielle tallene, så er også båten under sertifikatgrensen på 15 meter, noe som bidrar til å gjøre den enda mer attraktiv. Vurdert som familiebåt er det en ulempe at båten kun har to separate lugarer, men den har til gjengjeld svært rikelig plass til fire mennesker

Teknisk tilstand

• Plast

Overbygg og skrog er svært godt vedlikeholdt.

• Motor og fremdriftssystem

Motorene er meget godt vedlikeholdt og i god stand.

• Skroggjennomføring/drenering

Skroggjennomføringer er i meget god stand.

• Lekkasjer/vannskader

Helt tørt i motorrom. Ingen lukt eller spor etter vanninntrenging.

• Elektronikk/elektrisk

Båten har delvis oppgradert navigasjonselektronikk, blant annet plotter og autopilot.

• Interiør

Polstring, puter og treinnredning i meget god stand.