
Test brukt Princess 45

Fortsatt populær etter 38 år
Første generasjon Princess 45 som kom i 1982, var en banebrytende modell for Princess. Nærmere 40 år senere er mange av de totalt 400 produserte båtene fortsatt i markedet. Vi har testet et strøkent eksemplar fra 1985.
Den første Princess-modellen så dagens lys i Plymouth i 1965. Da Princess 45 ble lansert i 1982, var det etter sigende den største serieproduserte motoryachten i Storbritannia. Over 400 båter ble solgt i de ni årene den var i produksjon, frem til den ble erstattet av Princess 455 i 1991. I 1999 lanserte Princess nok en 45-foter som var i produksjon frem til 2005, og som ble erstattet av P45 MKII som ble produsert i 2006 og 2007. I de mellomværende årene har Princess hatt en rekke flybridgemodeller i størrelsen mellom 42 og 47 fot på programmet, men først i 2019 kom foreløpig siste generasjon av Princess F45 inn i porteføljen.
FAKTA | |
Produsent: | Princess Yachts International plc. |
Konstruktør: | Bernard Olesinski |
Byggeperiode: | 1982-1991 |
Modellhistorie: | |
1982-1991: | Princess 45 |
Vanlige motoralternativer | |
- alternativ 1: | Volvo Penta TAMD 70E |
- alternativ 2: | Volvo Penta TAMD 71A |
- alternativ 3: | Caterpillar 3208 TA |
Gangtid motor: | 2400 timer |
Pris som ny i 1982: | Ukjent |
Testbåt sist omsatt for: | 885 000 kroner |
Nyttige linker: | www.princess.co.uk |
Bruktbåtkontrakt: | www.batmagasinet.no |
Den opprinnelige 45-foteren var en milepæl i Princess-historien, og åpnet opp middelhavsmarkedet for Princess. Det i sin tur banet veien også for Princess 50, 55 og 65. Det suksessfulle konseptet som 45-foteren er basert på, ble toneangivende for design og planløsning for Princess 50.

Da Petter Hobæk og Marianne Wendel i Helgeroa i Vestfold og Telemark skulle bytte båt, endte de opp med en Princess 45 fra 1985. For godt under en million kroner fikk de et strøkent eksemplar hvor alle de riktige oppgraderingene er gjort. Båtens prisutvikling de siste ti årene viser også at denne modellen har vært en stabil investering.

SPESIFIKASJONER | |
Største lengde: | 14,55 meter |
Største bredde: | 4,32 meter |
Vekt tørr båt: | Cirka 15 000 kg |
Kapasiteter | |
- Drivstoff: | 1550 liter |
- Ferskvann: | 700 liter |
- Septik: | 55 liter |
- Varmtvann: | 60 liter |
MOTOR OG FREMDRIFT | |
Motorfabrikat: | Volvo Penta |
Modellbetegnelse: | TAMD 70E |
Årsmodell: | 1982 |
Drivstofftype: | Diesel |
Ytelse hk: | 2x306 |
Antall sylindere: | 6 |
Max turtall ihht produsent: | 2 500 omdr./min. |
Max turtall i test: | 2 500 omdr./min. |
Type fremdrift: | Aksel |
ELEKTRISK ANLEGG | |
Batteribank: | 4x115 Ah (forbruk) |
2x115 Ah (start) | |
Ladespenning i volt forbruk: | - |
Ladespenning i volt start: | - |
Hvilespenning i volt forbruk: | - |
Hvilespenning volt start: | - |
Hva får du for pengene?
Det store produksjonsantallet gjør det relativt enkelt å danne seg et prisbilde av Princess 45. Planen til båteier Petter Hobæk var å hente hjem en båt fra utlandet, men båtene han fant ute hadde både dårligere utstyrsnivå og trengte mer vedlikehold og oppgradering enn det han kunne forvente her hjemme. Når moms og frakt ble regnet inn, ble det uaktuelt å importere en båt selv. Etter å ha vurdert flere eksemplarer, endte han opp med 45-foteren fra 1985 og betalte prisforlangende på 885 000 kroner.
- Vi ville ha en båt vi kunne bruke vår, høst og vinter, forteller Hobæk.
- Båter som ligger lenger sør i Europa har som regel ikke dieselvarmer eller defroster. Denne, som ble solgt ny i Norge, har absolutt alt av utstyr. I tillegg har den en romslig salong og et stort akterdekk, og det var avgjørende for valget, ifølge Hobæk, som er en erfaren båteier. 45-foteren er hans tredje Princess.

I begynnelsen av juni ligger det to tilsvarende Princess 45 ute til salgs i Norge, henholdsvis en 1984-modell til 795 000 kroner og en 1988-modell til 995 000 kroner. I vår testbåt er det gjort vesentlige oppgraderinger de senere årene, blant annet nye kjølere på motorene, ny kalesje akter, nye puter på flybridge, og navigasjonselektronikken er delvis fornyet. For ni år siden ble båten omsatt for 860 000 kroner, mens nåværende eier av båten ga 885 000 kroner. Prisen på båten har dermed vært svært stabil. Båten ble solgt til nåværende eier i juni i år komplett utstyrt med alt fra dekketøy til nye puter og dyner. Testbåten har blant annet 8 kW Mase-aggregat, dieselvarmer, komplett navigasjonselektronikk, thrustere og ankervinsj forut og akter og Brig-jolle med påhenger i daviter.
Både utvendig og innvendig fremstår båten som meget godt vedlikeholdt. Det er ingen lukt ombord og heller ingen spor etter vannlekkasjer noe sted – heller ikke rundt vinduene. Interiøret fremstår som svært pent brukt.
De to Volvo Penta 70 E-motorene på 306 hk hver har 2 400 timer på tellerne. Motorrommet, med adkomst via en stor luke i dørken i salongen, er eksepsjonelt velholdt uten en oljeflekk eller vanndråpe noe sted.

NOEN MÅL I CM | |
Ståhøyde | |
- styrhus: | 192 |
- toalett: | 185 |
- hovedlugar: | 190 |
- gjestelugar: | 192 |
Køyemål | |
- hovedkøye: | 150x190 |
- gjestelugar: | 2 stk. 60x190 |
FART OG STØY | |
Testet | |
Max turtall: | 2500 |
Max fart: | 24,0 knop |
Marsjfart: | 20,0 knop |
Max støy: | 81 dBA |
Støy ved marsjfart: | 79 dBA |
Bruksegenskaper
Princess 45 er en svært romslig båt med stor dekkssalong. Byssa er, typisk for denne generasjonen båter – ikke minst de som er designet for Middelhavet – plassert nede under dekk. Det samme er spiseplassen. Førerplassen er hevet i forhold til salongen. Bysse, førerplass og salong er dermed mer separert enn det som er vanlig i dag. Passasjerene har lite sikt fra salongen under fart. Under dekk er det to separate lugarer og to toalettrom. Senterlugaren har to enkeltkøyer, mens hovedlugaren forut har en stor dobbeltkøye og separat toalettrom. Takket være en stor akterdør og samme dørknivå, er det sømløs kontakt mellom salongen og det store akterdekket. Det gir en meget sosial og romslig layout der familien kan oppholde seg i flere soner og likevel være sammen. På flybridgen er det en modul med tre sitteplasser i fartsretningen og tre vendt akterover. Med et håndgrep kan den aktre delen konverteres til en solseng. Det er også god plass til solbading på fordekket. Typisk for båter fra sin tid har ikke denne generasjonen Princess 45 port i akterspeilet og ut på badeplattformen. Den har heller ikke integrert badeplattform, men derimot negativt akterspeil. Til gjengjeld har den en svært romslig U-sofa på akterdekket.

TEKNISK SJEKKLISTE | PRINCESS 45 |
Kontrollpunkt | Tilstand i testbåt |
CE-merking: | Bygget før kravet |
Motor/fremdrift | |
- servicer fulgt: | Ukjent. |
- starter lett: | Umiddelbart. |
- lytt etter ulyder: | Ingen. |
- styring: | Presis og fin. |
- motorspak: | Presis og smidig. |
Gear: | Veksler fint. |
Fuktskader: | Ingen. |
Lekkasjer: | Ingen. |
Skroggjennomføringer: | I orden. |
Elektrisk anlegg: | I orden. |
Ladespenning: | Ikke kontrollert. |
Elektronikk: | Delvis fornyet. |
Puter og polstring: | I god stand. |
Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.