Praktisk Dieselvarmer

ÅRET RUNDT: I reportasjebåten går dieselvarmeren drøyt 400 timer i året. Etter åtte år, og 3308 driftstimer, valgte vi å bytte til en ny, tilsvarende varmer.
ÅRET RUNDT: I reportasjebåten går dieselvarmeren drøyt 400 timer i året. Etter åtte år, og 3308 driftstimer, valgte vi å bytte til en ny, tilsvarende varmer.

Full effekt er best

Etter drøye 3300 driftstimer var det på tide å bytte dieselvarmer ombord i reportasjebåten. Den elektroniske loggen viser at varmeren har gått med full effekt nesten hele tiden.

Publisert Sist oppdatert

I reportasjebåten, en Targa 27.1, installerte vi en Eberspächer D2 (2,2 kW) da båten var ny 2012. Vi kunne ha valgt en D4 (4 kW) for å få mer varme, men fulgte anbefalinger vi fikk, og konkluderte med at det er bedre å la en litt mindre varmer gå med full effekt hele tiden enn å ha en varmer som man må regulere ned temperaturen på fordi det blir for varmt ombord. I forhold til det innvendige volumet som varmeren skal varme opp, var derfor en D2 mest egnet. Ved å la varmeren gå på full effekt jevnlig, så brenner den rent og lever lengre før den må vedlikeholdes eller byttes. Etter 3308 problemfrie driftstimer, hvorav 2980 timer på full effekt, var vår varmer kommet til pensjonsalderen. Selve varmeren er det fortsatt mye igjen av, men vi måtte overveie om vi kun skulle bytte vifte eller hele varmeren. En ny vifte ville kostet rundt 3000 kroner pluss montering. Selv om en ny varmer koster rundt tre ganger så mye, valgte vi å sette inn en ny varmer på grunn av driftssikkerheten.

Viftetrøbbel

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER

Powered by Labrador CMS