Praktisk Forsikring

ISVINTER: Å starte opp en båt som ligger innefrosset kan få fatale følger.
ISVINTER: Å starte opp en båt som ligger innefrosset kan få fatale følger.

Frykter skader etter isvinteren

Den verste isvinteren på 12 år begynner så vidt å slippe taket. Mange båter har ligget innefrosset. Med varmegrader i sikte bør du sjekke båten ekstra for skader. Dette må du særlig vær obs på.

Publisert

Vinteren er en fantastisk tid å være på sjøen. De som har hatt isfrie havner har fått med seg nydelige dager med snø på holmene og gnistrende sol. Men kuldegradene førte også til islagte fjorder, både på Øst- Sør- og Vestlandet. Særlig på Vestlandet har det vært uvanlig kaldt. Forsikringsselskapene har gått ut med oppfordringer om å sjekke båten ekstra nøye nå som kvikksølvet kryper oppover igjen. Vi har snakket med to eksperter om hva du bør sjekke og gjøre før oppstart dersom båten har ligget innefrosset.

Båt i isen

Det er i utgangspunktet ganske uproblematisk å la båten ligge ute om vinteren så lenge man frostsikrer motor, septik og ferskvannssystem, og eventuelt har på litt varme. I år ble imidlertid mange tatt på senga av en lang kuldeperiode, og båter ble liggende innefrosset i isen. En hel del båter frøs inne med utenbordsmotoren i sjøen. Også båter med innenbordsmotor ble liggende uten at sjøvannssiden var frostsikret med glykol. Hva kan ha skjedd?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS