Langtur: Dixie Lily

OMBYGD: For Thomas Bell og Cecilie Heramb har den langsomme reisen gjennom Europa blitt et livsprosjekt.
OMBYGD: For Thomas Bell og Cecilie Heramb har den langsomme reisen gjennom Europa blitt et livsprosjekt.

Europa rundt for tredje gang

For Thomas Bell og Cecilie Heramb fra Hvasser er Reisen med stor R og i sakte fart selve livet. I 1986-1987 og i 1999-2001 gikk de vannveiene gjennom Europa til Middelhavet. Nå er de klar for sin tredje, og hittil lengste, tur med Dixie Lily.

Publisert

Lesere som har fulgt Båtmagasinet gjennom mange år drar sikkert kjensel på navnet Dixie Lily. Gjennom utallige artikler har Thomas Bell skildret eventyrene med den særegne båten på Europas vannveier og familiens lange opphold i Middelhavet. Nå er båten oppgradert og forlenget i hagen hjemme hos paret Bell/Heramb på Hvasser sør for Tønsberg. De skulle egentlig være underveis mot Europa allerede, men er blitt forsinket på grunn av koronasituasjonen har skjøvet avreisedatoen ett år frem. Begge har blitt pensjonister, og tidsrammen for det neste eventyret med Dixie Lily er tre år.

KREATIV: Thomas Bell har tilpasset båten familiens behov for tredje gang når de nå legger ut på et nytt eventyr.
KREATIV: Thomas Bell har tilpasset båten familiens behov for tredje gang når de nå legger ut på et nytt eventyr.

Oppgradert

FAVORITT: Egeerhavet, Hellas og Tyrkia er områdene Thomas og Cecilie lengter mest tilbake til. Her på Serifos.
FAVORITT: Egeerhavet, Hellas og Tyrkia er områdene Thomas og Cecilie lengter mest tilbake til. Her på Serifos.

Nå står hun i hagen på Hvasser i en stor plasthall. Arbeidene med å gjøre båten klar for den tredje langturen er snart ferdig. Paret har gjort hekken bredere for å få mer bæring i, og gjøre henne enda bedre i, sjøen. Den sekssylindrete Ford-motoren er erstattet med en ny Yanmar på 165 hester av kommersiell type med minst mulig elektronikk. Radar og autopilot er installert, sammen med mye annet utstyr. Tyve år har gått siden de kom hjem fra forrige tur, og snart kaster de loss for tredje gang. Båten, som har blitt en viktig del av deres identitet, har i flere omganger vært både hjem for familien og skole for barna, som var med på de to første turene.

Design fra 1934

Dixie Lily har vært et familiemedlem siden midten av 1980-tallet, da Thomas fant en annonse i et båtblad der båtbyggeren Ingvar Aronson utenfor Stockholm markedsførte en modifisert versjon av en klassisk C. G. Pettersson-båt i plast. Det opprinnelige designet var fra 1934, og Dixie Lily var 10,70 meter lang da hun kom fra båtbyggeriet. Båten ble tilpasset langturbehov med større tanker og betydelig batterikapasitet før båten kom til Norge og ble innredet av Thomas, som jobbet som byggmester når han ikke forberedte langtur. Foran tur nummer to i 1999-2001 ble Dixie Lily forlenget til tolv meter. Og nå er hun altså bygget om for tredje gang. Selv det ville vært et livsprosjekt for de fleste av oss.

Sterke bånd

– De to forrige turene finansierte vi delvis gjennom arv og masse jobbing i forkant, i tillegg til at vi skrev jevnlig for Båtmagasinet.

Mange har spurt oss hvorfor vi ikke kjøper en ny båt for denne turen, men vi har valgt å ruste opp Dixie Lily i stedet, sier Cecilie, og fortsetter:

STOR INNSATS: I en gigantisk telthall i hagen på Hvasser står Dixie Lily, snart klar for sjøsetting.
STOR INNSATS: I en gigantisk telthall i hagen på Hvasser står Dixie Lily, snart klar for sjøsetting.

– Dixie Lily var det første Thomas og jeg bygget opp sammen etter at vi traff hverandre. Vi bodde i hver vår leilighet i Oslo, og Dixie Lily ble noe vi skapte sammen. Og så har hun tatt oss med på to fantastiske turer, og alt det som fins av minner ombord knytter oss veldig til henne.

Falt for idéen

Midt på 1980-tallet, før den første turen og tidlig i parforholdet, sa Thomas til Cecilie at om han fikk tilbud om å være med på en langtur i to år, så ville han takke ja. Cecilie, som hadde vokst opp i en Furuholmen-båt og hadde fartet mellom Oslo og Lindesnes alene med barn i en 22 fots KB-snekke, hadde en bedre idé: Vi reiser på langtur alle sammen! Og slik ble det.

ELBA: I Portoferraio på Elba i Italia tilbrakte familien to måneder.
ELBA: I Portoferraio på Elba i Italia tilbrakte familien to måneder.

Thomas og Cecilie flommer over av entusiasme og prater i munnen på hverandre. De forteller med engasjement den ene historien etter den andre om hendelser fra de mange turene på Europas vannveier og i Middelhavet. De har knyttet vennskapsbånd på kryss og tvers av europeiske landegrenser.

– En slik reise handler ikke om å komme seg fra et sted til et annet. Det tar lengre tid å reise med båt enn med bil og fly, og da blir det å være underveis en opplevelse, en del av livet og hverdagen, sier Thomas. Cecilie skyter inn:

– Tiden stopper når vi reiser slik. De som er igjen hjemme er like overrasket hver gang vi vender hjem: «Er dere hjemme allerede?» For oss har tiden stått stille, mens for dem har tiden blitt slukt av hverdagsmaset.

FORBEREDT: Ny motor med minst mulig elektronikk er installert, og store dieselfiltre skal monteres.
FORBEREDT: Ny motor med minst mulig elektronikk er installert, og store dieselfiltre skal monteres.

30 000 nautiske

Totalt har de tilbakelagt rundt 30 000 nautiske mil med båten siden den var ny. Da de kom i havn på Hvasser etter den forrige turen i 2001, viste loggen eksakt 9 400 nautiske mil. Under kjølen hadde Dixie Lily en imponerende distanse på europeiske vannveier, gjennom Egeerhavet, over Middelhavet og langs kysten av Spania, Portugal og Frankrike.

– Mellom de lange reisene har vi hatt mange turer langs norskekysten og gjennom kanalene i Sverige, forteller Cecilie.

Nye farvann

KLASSIKER: Dixie Lily er støpt i glassfiber, men basert på en C. G. Pettersson-konstruksjon fra 1934.
KLASSIKER: Dixie Lily er støpt i glassfiber, men basert på en C. G. Pettersson-konstruksjon fra 1934.

– Vi satser på at koronasituasjonen bedrer seg slik at vi kan legge av gårde i april eller mai 2021 og være fremme i Tyrkia i desember. Vi har planlagt å legge båten der i jula for å reise hjem en tur. Svartehavet kan være et helvete når høststormene setter inn, så vil være ut av det før vinteren kommer.

– I grove trekk har vi lagt opp en rute hvor vi går fra Norge til Danmark, videre ned til Tyskland og inn ved Lubeck, videre på Elbe til og gjennom Berlin, inn i Polen gjennom Oder, Netze, Weichsel, Bug og inn til Hviterussland, Bug, Skijkanal, Pripjat og ned til Ukraina på Dnjepr til Svartehavet. Derfra går vi videre til Tyrkia og Hellas, over til Italia, langs kysten av Frankrike, Spania Portugal og opp Biscayabukten og langs vestkysten av Frankrike hvor vi krysser over til England, går opp Irskesjøen nordover til Scotland gjennom Forth & Clyde Canal og så over Nordsjøen til Norge og Haugesund før vi følger kysten den siste biten hjem til Hvasser, avslutter Thomas Bell.

BEREIST: Kartet viser de to tidligere turene til Dixie Lily gjennom Europa og Middelhavet.
BEREIST: Kartet viser de to tidligere turene til Dixie Lily gjennom Europa og Middelhavet.