En svært vanlig årsak til motorstopp er urenheter i dieselen. Med riktig vedlikehold og kontroll kan man redusere risikoen for ubehagelige overraskelser.
Årsakene til vann og urenheter i dieselen kan være mange. Resultatet er som regel tette filter, motoren får ikke diesel og nekter å starte, eller den stopper. Regelmessig bytte av dieselfilter er derfor noe av det mest grunnleggende vedlikeholdet man gjør. Skriv gjerne dato på filteret når du har byttet det, så har du kontroll. Litt større båter har gjerne også et forfilter med vannutskiller og en tappeplugg. Ved å tappe av på dette filteret ser du fort om det er skilt ut vann eller urenheter her. Regelmessig avtapping av forfilteret gir en god indikasjon på om du har vann eller urenheter i dieselen på tanken. Vann i dieselen kan for eksempel komme fra fylling på et tankanlegg med dårlig omløpshastighet eller dårlig vedlikehold, eller fra en feilplassert lufting på dieseltanken.
Vær bevisst når du fyller
Generelt er det vår erfaring at det er god kontroll på dieselkvaliteten rundt på norske tankanlegg. Men det finnes en mengde tankanlegg langs kysten, og ikke alle omsetter like mye diesel. Vi har derfor alltid vært bevisst på å bunkre på anlegg der vi vet at det er høy omsetning, og gjerne fra anlegg som står på land uten slanger som ligger i sjøen.