
Test: Finnmaster R6 og T6

Trang daycruiser, perfekt bowrider
Rykende ferske Finnmaster R6 og T6 er basert på samme skrog, men har to forskjellige dekksløsninger. Daycruiserutgaven er litt ambisiøs med snau køyelengde. Bowrideren innfrir derimot forventningene og er en veldisponert dagsturbåt.
Med de to nye modellene har den finske produsenten nå hele fire ulike modeller på samme skrog. Alt fra en åpen skjærgårdsjeep til en komfortabel styrhusbåt. Fire modeller for ulike behov, og samtlige med et 18-graders V-bunnskrog.
Finnmaster T6 har samme dekkslauyout som bowrideren R6 aktenfor vindskjermen. Trinn fra fordekket fører ned til uteplassen, og vis-á-vis førerplassen er det adkomst til lugaren under dekk hvor det er køyeplasser for to. Løsningen er enkel, men fungerer greit for enkeltovernattinger. Den øvrige layouten i begge modellene er identiske, som for eksempel den U-formede sofaen akter og badeplattformene med stige og vannskibøyle.

Maks 200 hk
Andre fellesnevnere er den maksimale motorstyrken som er på 200 hk, og her kan man velge mellom mekanisk eller elektrisk motorspak. Mekaniske hendler har en noe lavere pris på 20 000 kroner.
Finnmasters båter er pre-rigget fra Yamaha, og når det gjelder øvrig utstyr så har Finnmaster valgt at de nye båtene skal være mer eller mindre sjøklare ved leveranse. Det betyr at for eksempel puter, kalesje, vannskibøyle og kartplotter med ekkolodd er standard. For begge nyhetene har man en anbefalt motorstyrke på mellom 130 og 200 hk. Den minste motoreffekten på 130 hk er muligens et alternativ om båtene skal kjøres med liten belastning på et par personer.
Tidligere tester med tilsvarende størrelse båter har vist at en 130-hester må kjøres på ganske høye turtall for å holde en god planingsfart, og da blir støynivået også høyt. Med en 150-hester får man en toppfart rundt 40 knop avhengig av belastning og et forbruk på under literen per nautisk mil ved planende hastigheter mellom 25 og 30 knop. Ved denne farten har man et turtall mellom 4000 og 4500 omdreininger og et meget behagelig støynivå.
Velg mindre motor, mer utstyr
Våre testbåter var begge utrustet med Yamahas firesylindrete 200-hester som ga R6 en toppfart på 47 knop, og den noe tyngre T6 like under 45 knop. Best drivstofføkonomi får man faktisk med 200-hesteren ved alle planende hastigheter opp til 35 knop, sammenlignet med 150-hesteren.
Med prisforskjellen på rundt 40 000 kroner mellom 150- og 200-hesteren, skulle man kunne bruke på litt ekstrautstyr som for eksempel trimplan, en vindusvisker og en noe kraftigere hydraulisk styring. Da får man en godt utrustet båt.
Finnmaster R6: Klassisk bowrider

Finnmaster R6 er en klassisk bowrider med åpen uteplass foran vindskjermen, og en komfortabel passasje via konsollene gjennom hele båten fra for til akter. Båten er veldisponert og et sterkt alternativ i et populært segment.
R6 har to komfortable uteplasser og en stor og beskyttende vindskjerm midtskips. Den fremre uteplassen har puter og ryggstø for fire personer, og lange stuverom under benkene der man får inn alle putene. Den aktre uteplassen har en U-sofa med plass for minst seks personer om man også bruker passasjersetet på babord side. Denne har nemlig et vippbart ryggstø.
Bowriderns største fordel er at man kan bevege seg gjennom hele båten på en enkel måte, og den er fremfor alt mer funksjonell som landstedbåt enn daycruiseren. Også på Finnmaster R6 har man funksjonelle trinn i forskipet og en rimelig bred dørk helt akter til akterbenken med et bra antisklimateriale på dørken.
God førerplass
Førerplassen har en bra utforming med kartplotter som standard, og også separate motorinstrumenter. Til venstre for rattet er det et elegant strømbryterpanel, og en ledig plass til høyre til for eksempel radio eller panel for betjening av trimplan.
På babord side har man fått plass til et dobbeltsete med vendbart ryggstø. Under denne seksjonen kan man montere inn en uttrekkbar kjøleboks på 30 liter. Foran førerplassen er det vindusvisker, og som ekstrautrustning på babord side foran passasjerplassen. Dette er utstyr som det ikke alltid er så enkelt å ettermontere, og dette gjelder også trimplan som vi anbefaler på denne båten.

Tilstrekkelig med 150 hk
Testbåten var utrustet med en 200-hester Yamaha, og med to personer om bord fikk vi en toppfart på 47 knop med en 19-tommers propell. Skroget tåler godt denne farten. Et sted rundt 13-14 knop planer båten med god sikt, og opp mot 32 knop ligger forbruket på under 1 liter per nautisk mil.

Med en 150-hester havner toppfarten på cirka 42 knop med to personer, og selv denne motorstørrelsen har kraft nok til å klare en større belastning uten at det går ut over planingsegenskapene. Velger man 200-hesteren tross alt, så anbefaler vi at man velger en noe sterkere styring, for eksempel SeaStar Plus. Med styring på testbåten ble den noe tung på rattet i hastigheter over 40 knop.
Finnmaster T6: Litt trang lugar

En utfordring med daycruisere fra 6,5 meter og nedover er å lage en velfungerende overnattingsmulighet. I Finnmaster T6 har produsenten klart med en viss margin å få køyeplass til to, men lengden på køyene er i minste laget for voksne personer.
Finnmaster T6 er identisk med bowrideren R6 fra førerplassen og akterover. Den har samme seter, U-sofa og motorbrønn med badeplattformer og vannskibøyle. Den store forskjellen er at T6 har et fordekk i stedet for en åpen uteplass. Man beveger seg enkelt fra fordekket og ned på uteplassen via vindskjermen og en trapp. Førerplassen er like velutstyrt og komfortabel som i bowrideren R6.
Under fordekket er det en liten lugar med plass til to ikke alt for lange. Lugaren er fint utformet med komfortable puter, polstrede skrogsider og belysning, og fungerer greit for en overnatting eller to. Lugaren er dessuten en perfekt soveplass for mindre barn om en av foreldrene kan tenke seg å sove på aktersofaen.

Også på denne modellen kan man rigge til en bredere solseng av U-sofaen, og dermed også en ekstra køyeplass. I fordekket kan man få en dekksluke som ekstrautstyr. Teak må man også velge fra tilbehørslisten.

100 kg tyngre
Også den Finnmaster T6 vi har testet hadde Yamahas firesylindrete 200-hester med 19´´propell. Båten er cirka 100 kg tyngre enn bowrideren og fikk en toppfart like under 45 knop, det vil si cirka 2 knop mindre enn bowrideren R6. Men også til T6 er en 150-hester et meget bra alternativ som gir en toppfart på 40 knop, og bra marsjfart også med tyngre belastning.
Konklusjon
Båter under seks og en halv meter er i grenseland med hensyn til å lage gode daycruiserløsninger. Om man ikke har behov for overnatting, så er bowrideren vårt førstevalg blant de to nye modellene fra Finnmaster.
Daycruiseren byr på en helt grei overnattingsmulighet, men om behovet er lite, får man en lettere og mer funksjonell dagsturbåt i Finnmaster R6. Vi ville dessuten ha vurdert 150 istedet for 200 hk og brukt pengene på mer utstyr.

FAKTA | ||
Båtmodell | Finnmaster R6 | Finnmaster T6 |
Lengde i meter | 6,39 | 6,39 |
Bredde i meter | 2,29 | 2,29 |
V-bunn i grader | 18 | 18 |
Vekt uten motor i kg | 1050 | 1160 |
Anb. motor i hk | 130-200 | 130-200 |
Maks. antall personer | 6 | 7 |
CE-kategori | C | C |
Drivstofftank i liter | 132 | 132 |
Mer informasjon | www.finnmaster.fi |
STANDARDUTRUSTNING | ||
Båtmodell | Finnmaster R6 | Finnmaster T6 |
Dreggkasse | Ja | Ja |
Badeplattform | Ja | Ja |
Badestige | Ja | Ja |
Belysning i lugar | -- | Ja |
Bord | Ja | Ja |
Brandslukker | Ja | Ja |
Bensinflter, separat | Ja | Ja |
Puter | Ja | Ja |
Dekksluke | -- | Ekstra |
Ekkolod | Ja | Ja |
El-uttak + USB | Ja | Ja |
Kalesje | Ja | Ja |
Kartplotter | Ja - Garmin 92cv | Ja – Garmin 92cv |
Kjøleboks | Ekstra | Ekstra |
Lanterner | Ja | Ja |
LED-bauglys | Ja | Ja |
Lensepumpe | Ja – auto | Ja - auto |
Selvlensende | Ja | Ja |
Styring, type | Hydraulisk | Hydraulisk |
Teakdørk | -- | Ja |
Trimplan | Ekstra | Ekstra |
Vannskibøyle | Ja | Ja |
Vindusvisker | Ja – SB | Ja - SB |
PRISER | ||
Båtmodell | Finnmaster R6 | Finnmaster T6 |
Båt med 130 hk | 481.000 kr | 498.000 kr |
Båt med 150 hk | 495.000 kr | 511. 000 kr |
Båt med 200 hk | 537.000 kr | 553.000 kr |
(Veiledene priser for båt med mekanisk motorspak)
TESTFAKTA | ||
Båtmodell | Finnmaster R6 | Finnmaster T6 |
Motor | Yamaha F200 | Yamaha F200 |
Effekt i hk | 200 | 200 |
Motortype | 4-takt | 4-takt |
Propell i tommer | 13 ¾ x 19 | 13 ¾ x 19 |
Monteringshøyde | Hull 2 | Hull 2 |
Belastning i personer | 2 | 2 |
Testvekt med motor i kg | Ca. 1300 | Ca. 1400 |
Testplass/dato | Havstenssund | Havstenssund |
Lufttemperatur i °C | + 10 | + 10 |
Toppturtall i rpm | 5800 | 5700 |
Toppfart i knop | 47,0 | 44,7 |
TESTRESULTAT MED FINNMASTER T6 | ||||
Yamaha F150 | Yamaha F200 | |||
Knop | Liter/NM | Knop | Liter/NM | Støy dBA |
40 | 1,35 | 44,7 | 1,65 | 88 |
35 | 1,18 | 40 | 1,30 | 82 |
30 | 1,05 | 35 | 1,05 | 79 |
25 | 0,93 | 30 | 0,97 | 78 |
20 | 0,92 | 25 | 0,87 | 77 |
20 | 0,91 | 76 | ||
15 | 1,15 | 74 |
Merknad: Støyverdiene er kun målt med 200-hesteren.