Test: Finnmaster R6 og T6

SAMME SKROG: Nye Finnmaster T6 og R6 er basert på samme skrogplattform, og er identiske fra vindskjermen og akterover. Åpen bowriderløsning eller overnattingsmulighet, samt vekt, er det som skiller dem.
SAMME SKROG: Nye Finnmaster T6 og R6 er basert på samme skrogplattform, og er identiske fra vindskjermen og akterover. Åpen bowriderløsning eller overnattingsmulighet, samt vekt, er det som skiller dem.

Trang daycruiser, perfekt bowrider

Rykende ferske Finnmaster R6 og T6 er basert på samme skrog, men har to forskjellige dekksløsninger. Daycruiserutgaven er litt ambisiøs med snau køyelengde. Bowrideren innfrir derimot forventningene og er en veldisponert dagsturbåt.

Med de to nye modellene har den finske produsenten nå hele fire ulike modeller på samme skrog. Alt fra en åpen skjærgårdsjeep til en komfortabel styrhusbåt. Fire modeller for ulike behov, og samtlige med et 18-graders V-bunnskrog.

Finnmaster T6 har samme dekkslauyout som bowrideren R6 aktenfor vindskjermen. Trinn fra fordekket fører ned til uteplassen, og vis-á-vis førerplassen er det adkomst til lugaren under dekk hvor det er køyeplasser for to. Løsningen er enkel, men fungerer greit for enkeltovernattinger. Den øvrige layouten i begge modellene er identiske, som for eksempel den U-formede sofaen akter og badeplattformene med stige og vannskibøyle.

TEST: Vi har testet Finnmaster R6 og T6.
TEST: Vi har testet Finnmaster R6 og T6.

Maks 200 hk

Andre fellesnevnere er den maksimale motorstyrken som er på 200 hk, og her kan man velge mellom mekanisk eller elektrisk motorspak. Mekaniske hendler har en noe lavere pris på 20 000 kroner.

Finnmasters båter er pre-rigget fra Yamaha, og når det gjelder øvrig utstyr så har Finnmaster valgt at de nye båtene skal være mer eller mindre sjøklare ved leveranse. Det betyr at for eksempel puter, kalesje, vannskibøyle og kartplotter med ekkolodd er standard. For begge nyhetene har man en anbefalt motorstyrke på mellom 130 og 200 hk. Den minste motoreffekten på 130 hk er muligens et alternativ om båtene skal kjøres med liten belastning på et par personer.

Tidligere tester med tilsvarende størrelse båter har vist at en 130-hester må kjøres på ganske høye turtall for å holde en god planingsfart, og da blir støynivået også høyt. Med en 150-hester får man en toppfart rundt 40 knop avhengig av belastning og et forbruk på under literen per nautisk mil ved planende hastigheter mellom 25 og 30 knop. Ved denne farten har man et turtall mellom 4000 og 4500 omdreininger og et meget behagelig støynivå.

Velg mindre motor, mer utstyr

Våre testbåter var begge utrustet med Yamahas firesylindrete 200-hester som ga R6 en toppfart på 47 knop, og den noe tyngre T6 like under 45 knop. Best drivstofføkonomi får man faktisk med 200-hesteren ved alle planende hastigheter opp til 35 knop, sammenlignet med 150-hesteren.

Med prisforskjellen på rundt 40 000 kroner mellom 150- og 200-hesteren, skulle man kunne bruke på litt ekstrautstyr som for eksempel trimplan, en vindusvisker og en noe kraftigere hydraulisk styring. Da får man en godt utrustet båt.

Finnmaster R6: Klassisk bowrider

VELDISPONERT: Finnmaster R6 er en klassisk bowrider.
VELDISPONERT: Finnmaster R6 er en klassisk bowrider.

Finnmaster R6 er en klassisk bowrider med åpen uteplass foran vindskjermen, og en komfortabel passasje via konsollene gjennom hele båten fra for til akter. Båten er veldisponert og et sterkt alternativ i et populært segment.

R6 har to komfortable uteplasser og en stor og beskyttende vindskjerm midtskips. Den fremre uteplassen har puter og ryggstø for fire personer, og lange stuverom under benkene der man får inn alle putene. Den aktre uteplassen har en U-sofa med plass for minst seks personer om man også bruker passasjersetet på babord side. Denne har nemlig et vippbart ryggstø.

Bowriderns største fordel er at man kan bevege seg gjennom hele båten på en enkel måte, og den er fremfor alt mer funksjonell som landstedbåt enn daycruiseren. Også på Finnmaster R6 har man funksjonelle trinn i forskipet og en rimelig bred dørk helt akter til akterbenken med et bra antisklimateriale på dørken.

God førerplass

Førerplassen har en bra utforming med kartplotter som standard, og også separate motorinstrumenter. Til venstre for rattet er det et elegant strømbryterpanel, og en ledig plass til høyre til for eksempel radio eller panel for betjening av trimplan.

På babord side har man fått plass til et dobbeltsete med vendbart ryggstø. Under denne seksjonen kan man montere inn en uttrekkbar kjøleboks på 30 liter. Foran førerplassen er det vindusvisker, og som ekstrautrustning på babord side foran passasjerplassen. Dette er utstyr som det ikke alltid er så enkelt å ettermontere, og dette gjelder også trimplan som vi anbefaler på denne båten.

FUNKSJONELT i R6: Førerplassen er elegant med bra fargevalg som ikke gir reflekser i vindskjermen. Kartplotter og separate motorinstrumenter er standard
FUNKSJONELT i R6: Førerplassen er elegant med bra fargevalg som ikke gir reflekser i vindskjermen. Kartplotter og separate motorinstrumenter er standard

Tilstrekkelig med 150 hk

Testbåten var utrustet med en 200-hester Yamaha, og med to personer om bord fikk vi en toppfart på 47 knop med en 19-tommers propell. Skroget tåler godt denne farten. Et sted rundt 13-14 knop planer båten med god sikt, og opp mot 32 knop ligger forbruket på under 1 liter per nautisk mil.

BRA HÅNDTAK PÅ R6: Vannskibøylen er standard, men om man ikke har behov for den så er den likevel god å holde seg i når man beveger seg på badeplattformene.
BRA HÅNDTAK PÅ R6: Vannskibøylen er standard, men om man ikke har behov for den så er den likevel god å holde seg i når man beveger seg på badeplattformene.

Med en 150-hester havner toppfarten på cirka 42 knop med to personer, og selv denne motorstørrelsen har kraft nok til å klare en større belastning uten at det går ut over planingsegenskapene. Velger man 200-hesteren tross alt, så anbefaler vi at man velger en noe sterkere styring, for eksempel SeaStar Plus. Med styring på testbåten ble den noe tung på rattet i hastigheter over 40 knop.

Finnmaster T6: Litt trang lugar

TRANG: Finnmaster T6 har såvidt køyeplass til to.
TRANG: Finnmaster T6 har såvidt køyeplass til to.

En utfordring med daycruisere fra 6,5 meter og nedover er å lage en velfungerende overnattingsmulighet. I Finnmaster T6 har produsenten klart med en viss margin å få køyeplass til to, men lengden på køyene er i minste laget for voksne personer.

Finnmaster T6 er identisk med bowrideren R6 fra førerplassen og akterover. Den har samme seter, U-sofa og motorbrønn med badeplattformer og vannskibøyle. Den store forskjellen er at T6 har et fordekk i stedet for en åpen uteplass. Man beveger seg enkelt fra fordekket og ned på uteplassen via vindskjermen og en trapp. Førerplassen er like velutstyrt og komfortabel som i bowrideren R6.

Under fordekket er det en liten lugar med plass til to ikke alt for lange. Lugaren er fint utformet med komfortable puter, polstrede skrogsider og belysning, og fungerer greit for en overnatting eller to. Lugaren er dessuten en perfekt soveplass for mindre barn om en av foreldrene kan tenke seg å sove på aktersofaen.

PÅ GRENSEN: Lugaren i T6 er forseggjort og funksjonell med god belysning. To personer kan sove her, men køyelengden er begrenset
PÅ GRENSEN: Lugaren i T6 er forseggjort og funksjonell med god belysning. To personer kan sove her, men køyelengden er begrenset

Også på denne modellen kan man rigge til en bredere solseng av U-sofaen, og dermed også en ekstra køyeplass. I fordekket kan man få en dekksluke som ekstrautstyr. Teak må man også velge fra tilbehørslisten.

BRA UTEPLASS I T6: Uteplassen har gode seter med bra ryggstø. I U-sofaen kan man bruke ryggputen for å rigge til en solseng eller ekstra køye
BRA UTEPLASS I T6: Uteplassen har gode seter med bra ryggstø. I U-sofaen kan man bruke ryggputen for å rigge til en solseng eller ekstra køye

100 kg tyngre

Også den Finnmaster T6 vi har testet hadde Yamahas firesylindrete 200-hester med 19´´propell. Båten er cirka 100 kg tyngre enn bowrideren og fikk en toppfart like under 45 knop, det vil si cirka 2 knop mindre enn bowrideren R6. Men også til T6 er en 150-hester et meget bra alternativ som gir en toppfart på 40 knop, og bra marsjfart også med tyngre belastning.

Konklusjon

Båter under seks og en halv meter er i grenseland med hensyn til å lage gode daycruiserløsninger. Om man ikke har behov for overnatting, så er bowrideren vårt førstevalg blant de to nye modellene fra Finnmaster.

Daycruiseren byr på en helt grei overnattingsmulighet, men om behovet er lite, får man en lettere og mer funksjonell dagsturbåt i Finnmaster R6. Vi ville dessuten ha vurdert 150 istedet for 200 hk og brukt pengene på mer utstyr.

SAMME SKROG: Nye Finnmaster T6 og R6 er basert på samme skrogplattform, og er identiske fra vindskjermen og akterover. Åpen bowriderløsning eller overnattingsmulighet, samt vekt, er det som skiller dem.
SAMME SKROG: Nye Finnmaster T6 og R6 er basert på samme skrogplattform, og er identiske fra vindskjermen og akterover. Åpen bowriderløsning eller overnattingsmulighet, samt vekt, er det som skiller dem.

FAKTA
BåtmodellFinnmaster R6Finnmaster T6
Lengde i meter6,396,39
Bredde i meter2,292,29
V-bunn i grader1818
Vekt uten motor i kg10501160
Anb. motor i hk130-200130-200
Maks. antall personer67
CE-kategoriCC
Drivstofftank i liter132132
Mer informasjonwww.finnmaster.fi

STANDARDUTRUSTNING
BåtmodellFinnmaster R6Finnmaster T6
DreggkasseJaJa
BadeplattformJaJa
BadestigeJaJa
Belysning i lugar--Ja
BordJaJa
BrandslukkerJaJa
Bensinflter, separatJaJa
PuterJaJa
Dekksluke--Ekstra
EkkolodJaJa
El-uttak + USBJaJa
KalesjeJaJa
KartplotterJa - Garmin 92cvJa – Garmin 92cv
KjøleboksEkstraEkstra
LanternerJaJa
LED-bauglysJaJa
LensepumpeJa – autoJa - auto
SelvlensendeJaJa
Styring, typeHydrauliskHydraulisk
Teakdørk--Ja
TrimplanEkstraEkstra
VannskibøyleJaJa
VindusviskerJa – SBJa - SB

PRISER
BåtmodellFinnmaster R6Finnmaster T6
Båt med 130 hk481.000 kr498.000 kr
Båt med 150 hk495.000 kr511. 000 kr
Båt med 200 hk537.000 kr553.000 kr

(Veiledene priser for båt med mekanisk motorspak)

TESTFAKTA
BåtmodellFinnmaster R6Finnmaster T6
MotorYamaha F200Yamaha F200
Effekt i hk200200
Motortype4-takt4-takt
Propell i tommer13 ¾ x 1913 ¾ x 19
MonteringshøydeHull 2Hull 2
Belastning i personer22
Testvekt med motor i kgCa. 1300Ca. 1400
Testplass/datoHavstenssundHavstenssund
Lufttemperatur i °C+ 10+ 10
Toppturtall i rpm58005700
Toppfart i knop47,044,7

TESTRESULTAT MED FINNMASTER T6
Yamaha F150Yamaha F200
KnopLiter/NMKnopLiter/NMStøy dBA
401,3544,71,6588
351,18401,3082
301,05351,0579
250,93300,9778
200,92250,8777
200,9176
151,1574

Merknad: Støyverdiene er kun målt med 200-hesteren.