Brukt Fairline Phantom 37

Foto: Atle Knutsen
DOBBEL: Ved den ryddige og romslige førerplassen er det en dobbel rormannsbenk. Elektronikken bør fornyes.
ATTRAKTIVE: De to Volvo Penta 63P motorene er solide og seiglivete, og regnes som det mest attraktive motoralternativet.
TODELT: Toalettrommet har en egen dusjavdeling. Hele rommet har støpt innredning, noe som gjør renhold enklere.
HOVEDLUGAR: Forut er det en midtstilt dobbeltkøye
FOR GJESTER: Den doble lugaren på styrbord side har køyeplass til to.
GOD PLASS: Flybridgen har tre sitteplasser i fartsretningen, samt en stor L-sofa akter.
NEDSENKET: Byssa er innholdsrik og har bra med benkeplass.

Velholdt hytte på sjøen

Fairline Phantom 37 er en ettertraktet båt på bruktmarkedet. For rundt en million får du en god innvendig plass og en velfungerende flybridge, til tross for relativt moderat størrelse. Vi har testet et velholdt eksemplar fra 1996.

Publisert Sist oppdatert

Da båtmarkedet begynte å hente seg inn igjen etter finanskrisen rundt 1990, iverksatte produsentene en produktutvikling som førte til et generasjonsskille midt på 1990-tallet. Vår testbåt tilhører den «nye» generasjonen med mer støpt innredning istedet for ustrakt bruk av treverk – ikke minst på bad- og toalettrom. Fairline Phantom 37 er etterfølgeren til Fairline Corsica 37, og er i grove trekk basert på samme modell. Båtene ble primært produsert for Middelhavet, og med voksne par som primærmålgruppe og med plass til et besøkende par. Dette tvang etterhvert frem to toaletter, men vår testbåt tilhørte generasjonen med kun ett. Dette er ettertraktede båter som har en relativt stor flybridge sammenlignet med nordiske konkurrenter – og som takket være bredden også er temmelig upåvirket av vekten av fem-seks personer på flybridge. Flybridgen er likevel betydelig mindre enn på neste generasjon, som kom på slutten av 1990-tallet. Da ble også forlenget badeplattform mer vanlig på denne typen båter. Som en av få slike båter fra denne tidsperioden hadde Fairline Phantom 37 port i hekken på babord side, noe som gjør det greit å ta seg ombord i land selv uten lang badeplattform.

Hva får man for pengene?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER