TEST: Viknes 8

KRUTTPAKKE: Den nye firesylindrete 250-hesteren til Yanmar er en utrolig sterk motor som imponerer i denne båten.
STIKKØYE: Under dørken i styrhuset er det en egen stikkøye med god lengde og bredde.
GOD PLASS: Toalettrommet har nesten full ståhøyde, vask og stuveplass. Vi savnet litt bedre ventilasjonsmuligheter.
UNDER DEKK: En sittegruppe som kan konverteres til køye finne forut under dekk.
DIMMING: Tenningspanelet fra Yanmar kan dimmes slik at den kraftige bakgrunnsbelysningen ikke forstyrrer føreren i mørket.
GOD KOMFORT: To personer sitter meget bra i det lille styrhuset. Førerkomforten er førsteklasses.
SIGNATUR: Utvendig styreposisjon er Viknes´ varemerke. Litt dårlig sikt forover er et minus for en person på 176 centimeter.

Full fart tilbake til røttene

Hos Viknes er det andre generasjon som har tatt over styringen. Når brødrene Gisle og Kristian Sivertsen nå lanserer Viknes 8, er det selve DNA'et i Viknes-familien som fornytes. 770 Combi og 770 Sjark la grunnlaget for Viknes-suksessen og nå er en tidsmessig og rask oppfølger sjøsatt.

Publisert Sist oppdatert

Viknes 770 Combi definerte Viknes-konseptet og la grunnlaget for den eventyrlige suksessen som produsenten på Askøy har hatt siden oppstarten. Viknes som konsept og grunntanke er en videreføring av den urtypiske norske sjarken, som er tilpasset nye brukergrupper og nye krav gjennom flere tiår. Derfor står merkevaren og produktene svært sterkt i et marked som er i større forandring enn noen gang tidligere. Viknes 770 Combi kom på markedet første gang i 1991, og ble produsert i cirka 300 eksemplarer. Den ble oppgradert flere ganger, og den siste generasjonen ble produsert fra 2006 til 2012. Sjarkversjonen (med kortere styrhus og større akterdekk) kom på markedet i 1993, noen år etter Combi-versjonen. Den ble det produsert i omlag hundre båter. I lengre tid har produsenten på Askøy jobbet med utviklingen av en arvtaker til Viknes 770 Sjark, ikke minst for å møte konkurransen fra europeiske konkurrenter med et helnorsk alternativ med løsninger tilpasset norske forhold, og med et konkurransedyktig fartspotensiale. På ettersommeren kunne derfor Viknes sjøsette neste generasjon 770 sjark, nå med modellbetegnelsen A8 i fritidsversjon for den aktive brukeren og F8 for fritids- og yrkesfiske.

Sjøegenskaper

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER