
TEST: Viknes 8
Full fart tilbake til røttene
Hos Viknes er det andre generasjon som har tatt over styringen. Når brødrene Gisle og Kristian Sivertsen nå lanserer Viknes 8, er det selve DNA'et i Viknes-familien som fornytes. 770 Combi og 770 Sjark la grunnlaget for Viknes-suksessen og nå er en tidsmessig og rask oppfølger sjøsatt.
Viknes 770 Combi definerte Viknes-konseptet og la grunnlaget for den eventyrlige suksessen som produsenten på Askøy har hatt siden oppstarten. Viknes som konsept og grunntanke er en videreføring av den urtypiske norske sjarken, som er tilpasset nye brukergrupper og nye krav gjennom flere tiår. Derfor står merkevaren og produktene svært sterkt i et marked som er i større forandring enn noen gang tidligere. Viknes 770 Combi kom på markedet første gang i 1991, og ble produsert i cirka 300 eksemplarer. Den ble oppgradert flere ganger, og den siste generasjonen ble produsert fra 2006 til 2012. Sjarkversjonen (med kortere styrhus og større akterdekk) kom på markedet i 1993, noen år etter Combi-versjonen. Den ble det produsert i omlag hundre båter. I lengre tid har produsenten på Askøy jobbet med utviklingen av en arvtaker til Viknes 770 Sjark, ikke minst for å møte konkurransen fra europeiske konkurrenter med et helnorsk alternativ med løsninger tilpasset norske forhold, og med et konkurransedyktig fartspotensiale. På ettersommeren kunne derfor Viknes sjøsette neste generasjon 770 sjark, nå med modellbetegnelsen A8 i fritidsversjon for den aktive brukeren og F8 for fritids- og yrkesfiske.

Sjøegenskaper
Mens forrige generasjon 770 hadde et fartspotensiale mellom 14 og 16 knop, er Viknes 8 konstruert for vesentlig høyere hastigheter. Produsenten har vært tro mot konseptet og kjører fortsatt med strak aksel på et skrog med markant kjøl. Båten vi testet – en prototype – hadde Yanmars splitter nye firesylindrete common rail-diesel på 250 hk, som vil bli det største motoralternativet. Motoren, med sitt enorme dreiemoment, er intet mindre enn imponerende. Responsen allerede på lave turtall er slående, og gjennom hele fartsregisteret byr denne kompakte kraftpakken med 2,8 liters sylindervolum på utrolige kraftressurser. Ifølge produsenten er båtens fart upåvirket når man fyller den store fiskebrønnen med vann. Vi målte toppfarten til 26 knop, men i den hastigheten viser den tendens til å klatre på kjølen. I marsjfartregisteret mellom 15 og 23 knop er den imidlertid svært retningsstabil. Dette er også det interessante fartsområdet for denne typen båt, ikke minst med tanke på at man kan holde god fremdrift selv under dårlige værforhold. Siden vi kjørte en prototype, gjenstår det fortsatt noe uttesting før båten settes i produksjon. Reduksjon av sjøstøy i forskipet i fartsområdet rundt 10 knop og mer markante sprutlister i forskipet for å gjøre båten tørrere er noe produsenten vil se på før den offisielle lanseringen. Båten har imponerende manøvreringsegenskaper, og svingradiusen begge veier er den klart beste vi har opplevd i en båt med aksel og kjøl.
Uteplassen
Viknes 8 er en rendyrket båt for sin nisje, som består av aktive hobbyfiskere eller kystfiskere og folk som har behov for en båt til transport. Akterdekket på hele to ganger fire meter er så rent som det kan få blitt, omgitt av høye rekker. Avhengig av behov ligger alle muligheter til rette for å rigge båten slik brukeren ønsker det. Dekket er svært godt drenert. Via fire store dekksluker er det adkomst til alle installasjoner under dørken, samt en stor fiskebrønn. På styrbord side er det en åpning i fribordet som gir lett adkomst inn på dekk, og den utvendige styreposisjonen er en nøkkelegenskap ved denne typen båt. Den fungerer utmerket, men for en person på 176 centimeter er sikten over styrhustaket noe begrenset. Styrhuset er plassert off center slik at man får et bredt dollbord på styrbord side frem til fordekket. Her er det høye rekker, og solide griperekker på styrhustaket. Båten er forsynt med seks solide kryssholt, samt en solid redningsstige på akterspeilet.

Styrhuset
Viknes 8 er en ren bruksbåt, med et kort styrhus med komfortabel sitteplass for to personer. Under passasjerplassen på babord side er det en skapmodul med plass til et lite kokeapparat. Førerplassen på styrbord side er meget veldisponert. Gjennom hele fartsregisteret har føreren meget god sikt side- og frontvinduer som er forsynt med skikkelige vindusviskere og defrosterdyser. Komforten gjør det uproblematisk å tilbringe noen timer i førerstolen. I styrhustaket er det to luker som kan åpnes, og i tillegg kan begge vinduene i akterveggen åpnes. Det gir gode luftemuligheter, også i sjøgang. Under dørken mellom fører- og passasjerplass er det en stikkøye med god adkomst når dørken felles opp.
MÅLINGER:
Turtall o./min | Fart i knop | Støy i dBA |
3.860 | 26 | 82 |
3.560 | 23 | 81 |
3.260 | 21 | 80 |
2.960 | 19 | 80 |
2.660 | 15 | 77 |
2.360 | 12 | 77 |
2.060 | 10 | 76 |
TEMPERATUR | ||
Luft: | 16°C | |
Sjø: | 16°C | |
Vindstyrke: | 2-5 | |
TANKINNHOLD VED TEST | ||
DIESEL: | 250 liter | |
FERSKVANN: | 0 liter | |
SEPTIK: | 0 liter | |
ANTALL PERS OMBORD | 1 |
Toalett
På styrbord side, i akterkant av lugaren, er det et toalettrom med tilnærmet full ståhøyde. Her er det mer enn romslig nok til å gjøre nødvendige ærend, og dessuten vaske hendene. Inn mot skrog bak toalettet er det greit med oppbevaringsplass. Rommet har knagger, men mangler speil. Vi kunne også ønske oss noe bedre ventilasjon.
Motorrom
Den tekniske adkomsten er meget god takket være tre luker som leder ned til de tekniske installasjonene under dekk. Prototypen manglet motorkassett, noe som ytterligere vil redusere støynivået ombord. Adkomst til dieseltanker, varmtvannsbereder, batterier, styring og motor er meget bra.
Hovedlugar
Inn under fordekket har Viknes 8 en sittegruppe med L-formet benk. I akterkant av lugaren, oppunder dekk, er det et lite skap som okkuperer litt av sitteplassen og som dessuten er lett å skalle i. Dette bør få en annen plassering. Benken kan konverteres til en dobbeltkøye når klaffebordet senkes. Det er god belysning på lugaren, og en dekksluke gir både lysinnslipp, ventilasjon og evakueringsmulighet.

Konklusjon
Vi fikk umiddelbart den gode følelsen da vi gikk ombord i Viknes 8. Båten er ikke noe mer enn hva den gir seg ut for, og er en rendyrket fiske- og transportbåt med et imponerende akterdekk, skrog og fartspotensiale. Båten har en svært kompakt, stum og solid konstruksjon – noe man også har lagt vekt på i utviklingen. Den vil utvilsomt bli noe dyrere enn tilsvarende volumprodukter fra fransk/polske produsenter, men løsningene, sjøegenskapene og opplevd kvalitet veier utvilsomt opp for prisdifferansen. Annenhåndsverdien bør også være vesentlig mer stabil over tid. Med noen justeringer frem mot serieproduksjon, tror vi at Viknes 8 vil bli en svært verdig arvtaker etter Viknes 770.