Brukt Fairline 50 Flybridge

GOD PLASS: Det er ettermontert noe elektronikk ved førerplass, men om man ønsker å supplere med mer er det rikelig anledning. All elektronikk fungerer.
NEDSENKET: Byssa har god kontakt med salongen, selv om den ligger på lugardekket. Det rikelig med skapplass, god benkplass bra overlys i denne avdelingen.
GJESTELUGAR: Båten har to gjestelugarer. Den største ligger på babord side, med separat køye. En mindre lugar på styrbord side har to separate, smalere køyer.
REDERLUGAREN: Forut er det en svært romslig hovedlugar, med rikelig skapplass. I trad med stilen på tidspunktet da båten var ny, er materialvalgene preget av mørke farger.
TO SEPARATE: Båten har to separate toalettrom, hvorav ett har direkte adkomst fra hovedlugaren forut.
STORT: Fra flybridgen merker man at båten er voksen. Ikke minst er den bred, noe som gir et betydelig innvendig volum.
STRØKENT: Båten har fått godt stell, og nåværende eier er opptatt av å holde båten i bra teknisk stand. I testbåten satt det to Caterpillar 3208-motorer.
KJEMPEDEKK: Fairline 50 Flybridge har et stort og sosialt akterdekk. Vår testbåt hadde kalesje av nyere dato.
TO SALONGER: I hovedsalongen er det to sittegrupper, hvorav den ene mer egnet under fart. Hele salongen er svært romslig og har god adkomst til akterdekket.

Velholdt klassiker i stabilt prisleie

En drøy million kroner måtte Joakim Johnsen gi for sin Fairline 50 Fly. Den som drømmer om et stort, flytende landsted kan i dag få mye båt for pengene. Men, her er det mange feller. Et slikt prosjekt forutsetter mye egeninnsats om du har begrenset økonomi.

Publisert Sist oppdatert

Joakim Johnsen tilhører kategorien nevenyttig. Som båtmekaniker vet han at en båt i denne størrelsen med snart 30 år under kjølen krever sitt, men siden han kan gjøre mye selv, har han også bedre kontroll på kostnadene. Båten kjøpte han før påske i 2019, og gjennom våren har han skaffet seg oversikt over båtens tekniske tilstand og gjort en del oppgraderinger. 50-foteren fra 1990 var imidlertid i svært god stand allerede da han kjøpte den, noe Joakim mener er en forutsetning når man skal kjøpe en båt i denne klassen.

– På et tidspunkt må alt i en slik båt oppgraderes, og jo større den er, desto mer koster det. I en såpass gammel båt er det meste mekanisk og ganske enkelt, men det kan fort bli dyrt om man må leie folk til alt som skal gjøres. Båten jeg kjøpte var kontinuerlig oppgradert på de vesentlige punktene, og motorrommet så nesten ut som nytt. Derfor slo jeg til, sier Joakim.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER