TEST: Targa 27.2 mot Targa 27.1

Foto: Atle Knutsen
STØRRE TOALETT: Toalettrommet har vokst på Targa 27.2, noe som gir en bredere ruff i forkant av styrhuset.
LITT ELDRE: Man ser tydelig at designet på Targa 27.1 er eldre når man sammenligner med 2018-modellen.
RYDDIGERE: Man har ryddet opp i stuverommene i bysseavdelingen, og i den nye er det laget en ryddig modul under det doble passasjersetet.
KLASSISK: Bysseløsningen i de to båtene er basert på det samme konseptet. I den nye utgaven har den blitt noe større og enklere å holde ren.
BREDERE SKUFFER: Skuffemodulen i Targa 27.2 har fått større skuffer.
DOBBEL: I den nye versjonen er det blitt plass til en dobbel passasjerbenk på babord side.

Kongen er død – leve Kongen!

Når en monark går bort, utropes ordene Kongen er død – leve Kongen for å markere en ubrutt kontinuitet der ingen rivaler kan komme inn å gripe makten. I båtsammenheng har det sjelden vært mer berettiget å bruke de samme ordene når Targa 27.1 erstattes av Targa 27.2.

Publisert Sist oppdatert

Bak den mildt sagt diskrete oppgraderingen av modellnavnet, skjuler det seg en formidabel forandring. T27.2 er tredje generasjon Targa 27 som kommer på markedet, men i motsetning til forrige generasjonsskifte til T27.1 som var en omfattende ansiktsløftning, markerer nye T27.2 et større sprang. Dette er en helt ny båt fra A til Å, der det eneste som er beholdt er selve formen på bunnkonstruksjonen og en kompromissløs trofasthet mot grunnkonseptet.

Targa 27 er et ikon i båtsammenheng. Produsenten betrakter den som selve ur-Targaen, der konseptets egenskaper er perfeksjonert så langt det lar seg gjøre innenfor båtstørrelsens begrensninger. Første generasjon Targa 27 kom på markedet i 1991. Den ble avløst av Targa 27.1 i 2003. Rent visuelt skal man være nokså interessert for å legge merke til de store eksteriørmessige endringene. Funksjon før form har vært en drivende idé hos produsenten Botnia Marin, som har lykkes med å perfeksjonere et grunnkonsept basert på et tidløst, funksjonalistisk design. Dette konseptet har vist seg å være «sterkere enn tiden», for å rappe slagordet til Mercedes G-klasse (Geländewagen). Ambisjonen om å produsere båter som kvalitetsmessig er så bra det lar seg gjøre, og fokusere på varige, enkle og robuste løsninger, har vist seg å holde over tid, noe som gjenspeiles klart i andrehåndsverdien, men ikke minst det faktum at produsenten har produsert tilnærmet upåvirket av konjunktursvingningene siden 2007.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER