
Targa 27.2

Større og bedre
Targa 27 betraktes av mange som essensen av Targa-konseptet. Den første ble lansert i 1991 og ble en umiddelbar suksess. Targa 27.1 var en kraftig oppgradering, mens Targa 27.2 er en ny modell fra A til Å.
I tredje generasjon Targa 27 har finske Botnia Marin ytterligere perfeksjonert Targa-konseptet. Selve bunndesignet er det eneste som båten deler med forgjengeren 27.1, men også sjøegenskapene – som fra før var meget bra – er betydelig forbedret. Blant annet har båten nå en helt umerkelig planingsterskel. Resten av designet er nytt, med ekstra plass der det var savnet tidligere. Dekkslayouten ligger nå tett oppunder Targa 30.

Mer plass
I tillegg til at båten har vokst litt både i lengden og bredden, kommer de mest åpenbare forskjellene til syne i styrhuset og under dekk. Styrhuset har blitt bredere, med mulighet for en større L-sofa og plass til en dobbel passasjerbenk slik at tre personer kan sitte i fartsretningen. Den økte plassen gjør det dessuten mulig å bevege seg ned på akterlugaren uten at bordet må felles opp. I akterlugaren har det blitt vesentlig mer plass, med to dobbeltkøyer, i tillegg til at den ekstreme lengden i køya på styrbord side er i behold. Også bysseløsningen er forbedret, med smartere organisering av skuffer og skap.

Mye større toalettrom
Mens Targa 27 kun hadde inngang til toalettrommet fra dekk, kunne man i 27.1 velge inngang enten fra dekk eller styrhus. I nye 27.2 er innvendig adkomst til toalettet standard. Toalettrommet er dessuten betydelig større, med full ståhøyde i hele rommet og vesentlig mer skapplass. I sum gjør de plassmessige forbedringene at bokomforten i 27.2 er kraftig forbedret i forhold til forgjengerne.

I neste nummer av Båtmagasinet har vi gjort en sammenligningstest mellom forgjengeren Targa 27.1 og nye Targa 27.2.