Test: Skilsø 39 Panorama

Skilsø 39 Panorama
Skilsø 39 Panorama
MYE GLASS: Store glassfelt i hardtopen og høye vinduer bidrar til en åpen følelse i salongen.
MYE GLASS: Store glassfelt i hardtopen og høye vinduer bidrar til en åpen følelse i salongen.
FORBILLEDLIG: Den tekniske kvaliteten i maskinrommet er førsteklasses. Vår testbåt hadde to Yanmar 8LV med drev.
FORBILLEDLIG: Den tekniske kvaliteten i maskinrommet er førsteklasses. Vår testbåt hadde to Yanmar 8LV med drev.
ÅPENT: Akterdekket under soft-top-taket er meget romslig og har en fast L-formet sittegruppe.
ÅPENT: Akterdekket under soft-top-taket er meget romslig og har en fast L-formet sittegruppe.
INNBYDENDE: Den
største av de to stikklugarene ligger på
babord side og har
rikelig med ståhøyde
og stuveplass.
INNBYDENDE: Den største av de to stikklugarene ligger på babord side og har rikelig med ståhøyde og stuveplass.
MIDTSTILT: I den
voluminøse lugaren
forut er det både
rikelig med skapplass
og en romslig dobbeltkøye.
MIDTSTILT: I den voluminøse lugaren forut er det både rikelig med skapplass og en romslig dobbeltkøye.
SIDEDØR: Ved den veldisponerte førerplassen er det to stoler, og en sidedør gir enkel adkomst ut på dekk.
SIDEDØR: Ved den veldisponerte førerplassen er det to stoler, og en sidedør gir enkel adkomst ut på dekk.
Skilsø 39 Panorama
Skilsø 39 Panorama

Nordens beste bobåt?

Vårens største norske båtnyhet, både i størrelse og nyhetsverdi, er Skilsø 39 Panorama. Produsenten har kastet både gamle tanker og former på skraphaugen og utviklet en svært sosial og komfortabel langturbåt.

Publisert Sist oppdatert

Viknes kjøpte Skilsø i 2011 etter at den tradisjonsrike sørlandsprodusenten måtte kaste inn håndkledet. Allerede året etter hadde Viknes utviklet en ny 39-foter basert på plattformen til Skilsø 36 FB, og den store nyheten var at Skilsø 39 by Viknes kunne drives med singel akseldrift. Det gjorde den til en sjelden fugl i flybridgesegmentet rundt 40 fot, som helt er dominert av båter med dobbel motorinstallasjon. Når Viknes nå lanserer en ny 39-foter basert på et nytt skrog og nytt dekk, har de også kommet til erkjennelsen at singel motorinstallasjon i en så stor båt byr på utfordringer, og vil derfor satse på dobbeltinstallasjon i den nye båten. Men for å være tro mot sitt solide fundament i akselsegmentet, vil nye Skilsø 39 også være tilgjengelig med akseldrift med V-gear i tillegg til Yanmars drev.

I tillegg til hardtopversjonen med panoramatak ventes flybridgeversjon allerede nå i vår.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER