TEST: Sting 630 Fast Track

Foto: ATLE KNUTSEN
ADKOMST TIL FORDEKK: Hytta oppleves noe for bred i forkant, noe som hindrer en enkel adkomst frem til fordekket, også på styrbord side.
EN UTFORDRER: «Norske» Sting blir åpenbart en utfordrer til mange av de utenlandske konkurrentene i samme klasse.
DREGGKASSE: I motorbrønnen er det dype dreggkasser.
TILGJENGELIG: Det er enkelt å bevege seg rundt motoren.
FISKEKROKENE: Små detaljer som eget rom til fiskekroker er på plass under passasjersetet.
MODERAT CHINE: Sting 630 har et moderat chine og går merkbart mer komfortabelt i typisk kort, norsk fjordsjø enn flere av konkurrentene.
RYDDIG: Konsollen er ryddig og praktisk med plass til småsaker og montering av plottere og ekkolodd i ulike størrelser.

Legger seg i ytterfilen

Nye Sting 630 Fast Track er laget med tanke på det norske markedet. Med en storesøster også på beddingen, vil nisjen for rimelige styrhusbåter få to tunge konkurrenter I løpet av kort tid. Fast Track legger seg i ytterfilen og har det som skal til for å gå forbi konkurrentene på pris, funksjon og kvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Siste nytt fra samarbeidet mellom Sting og Frydenbø og designeren Espen Thorup er en rimelig, nordisk styrhusbåt på rundt seks meters lengde. En noe større versjon er også under utvikling. Med tanke på Thorups tidligere meritter er det all grunn til å ha forventinger om at båten har noen løsninger som skiller den fra tallrike konkurrenter. Båten produseres hos Mirage i Polen, som også produserer Nordkapp-båtene.

Det må være ekstremt vanskelig å være kunde å skulle velge en styrhusbåt i størrelsen rundt 6,5 meter. Alternativene er mange, og selv en som jobber med båt til daglig har problemer med å skjelne dem fra hverandre. Båtene er ofte svært like, flere deler samme skrogplattform og fremstår som om de er støpt mer eller mindre i samme skje. Konseptet har gjennom mange år slått godt an i Norge, hvor mange har behov for enkle, innelukkede bruksbåter. Målet med disse båtene har vært å selge store volumer på mange markeder for å presse prisene ned. Resultatet blir da også ofte at funksjoner og løsninger ombord blir et minste felles multiplum som ikke er skreddersydd for noe marked. I Norden har vi en særegen båtbruk – både på grunn av klima og topografiske forhold. Med nye Sting 630 Fast Track har produsenten en klar ambisjon om å treffe blink i markedet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER